Dinsdag 24 september 2024, commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36444

Verzamelwet gegevensverwerking VWS I

Beslispunt

Welke procedure wenst de commissie te volgen:

  • te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen, afdoen als hamerstuk of na stemming) of
  • te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge), dan wel
  • een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een verslag.

Toelichting

  • Het voorstel is op 10 september 2024 aangenomen door de Tweede Kamer (zie bijgevoegd stemmingsoverzicht).
  • In dit wetsvoorstel worden wijzigingen voorgesteld van een aantal wetten op het terrein van het ministerie van Volksgezonheid, Welzijn en Sport. Het doel van dit wetsvoorstel is de wettelijke grondslag voor gegevensverwerkingen te verstevigen, om zo verschillende knelpunten in de zorg en het sociaal domein op te lossen.

Procedure

3.36159

Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen

Beslispunt

Wenst de commissie:

  • het wetsvoorstel af te doen als hamerstuk of na stemming?
  • aan de Kamervoorzitter een datumvoorstel te doen voor een plenair debat?
  • een datum te bepalen voor het leveren van inbreng voor een derde verslag?

Toelichting

  • De commissie heeft twee verslagen uitgebracht, die beide met een nota beantwoord zijn. Op grond van artikel 45 Reglement van Orde (RvO) kan de commissie in principe maximaal driemaal een verslag uitbrengen. Bij het uitbrengen van het derde verslag wordt het wetsvoorstel aangemeld voor plenaire behandeling onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording. NB. Voor het uitbrengen van een vierde verslag is toestemming van de plenaire vergadering vereist (artikel 46 RvO).
  • Op 5 juni 2024 heeft de toenmalige minister voor Medische Zorg een nota van wijziging bij het wetsvoorstel Wijziging van de Warenwet en de Tabaks- en rookwarenwet in verband met aanpassingen overwegend ter verbetering van toezicht en handhaving en aanpassingen van technische aard (36503) naar de Tweede Kamer gestuurd. In onderdeel B van deze nota van wijziging (TK 36503, 7) wordt in Artikel IIIB een wijziging voorgesteld verband houdende met voorliggende wetsvoorstel 36159. Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
  • Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met wetsvoorstel 36159, dan zal ook dit onderdeel van deze nota van wijziging niet in werking treden.
  • De plenaire behandeling van wetsvoorstel 36503 in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden op 11 september 2024. De stemming staat geagendeerd voor dinsdag 24 september 2024.

Nadere procedure


4.Ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Tabaks- en rookwarenbesluit in verband met de invoering van standaardverpakkingen voor sigaren en elektronisch dampwaar

Verslag schriftelijk overleg (32011, F)

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor nader schriftelijk overleg?

Toelichting

  • De fractie van de BBB (Van Wijk) heeft op 10 september jl. te kennen gegeven nog inbreng te willen leveren voor nader schriftelijk overleg naar aanleding van de reactie van de staatssecretaris van VWS van 27 augustus 2024 (verslag schriftelijk overleg 32011, F).
  • Het betreft voorlegging op grond van artikel 12 van de Tabaks- en rookwarenwet; in deze bepaling gaat het om gecontroleerde delegatie (aanwijzing 2.36 Aanwijzingen voor de regelgeving). Er bestaat bij gedelegeerde regelgeving geen instemmingsrecht voor de Kamers. Zie voor de verschillende vormen van delegatie paragraaf 2.5 van de Aanwijzingen voor de regelgeving (aanwijzingen 2.35 t/m 2.40).

Tweede Kamer

  • De Tweede Kamer heeft dit voorgehangen ontwerpbesluit in de procedurevergadering VWS van 12 juni 2024 voor kennisgeving aangenomen.

Inbreng nader schriftelijk overleg

5.Kennismakingsgesprek nieuwe bewindspersonen VWS

Beslispunten

  • Kunt u instemmen met een kennismakingsgesprek met de drie bewindpersonen van VWS op dinsdag 5 november 2024, 15:30 - 17:00 uur, in commissiekamer 3?
  • Zijn er onderwerpen die de commissie tijdens dit gesprek aan de orde wenst te stellen? Zo ja, welke?

NB Verzoek aan de commissie

In verband met het beperkte aantal zitplaatsen aan de vergadertafel in commissiekamer 3 en gelet op het streven alle fracties ruimte te bieden, het verzoek om bij voorkeur met maximaal één lid per fractie deel te nemen aan het kennismakingsgesprek. Het gesprek is ook via livestream te volgen en terug te kijken.

Verwachte wetgeving volgend uit het Regeerprogramma (tekst: bijlage 2 Regeerprogramma )

Zorg

Aangekondigde nieuwe wetgeving:

  • Bevriezing van het verplicht eigen risico op 385 euro voor de jaren 2025 en 2026: Wijziging Zorgverzekeringswet (voor het jaar 2026).
  • Structurele verlaging van het verplicht eigen risico tot 165 euro met ingang van het jaar 2027: Wijziging Zorgverzekeringswet.
  • Maximering van 50 euro per behandelprestatie in een ziekenhuis vergt wijziging van het Besluit zorgverzekering en mogelijk ook van de Zvw: Wijziging Zorgverzekeringswet en/of Besluit zorgverzekering.
  • Uitgangspunt is dat de burger de keuze heeft om gegevens al dan niet ter beschikking te stellen middels een opt out: Wijziging Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg en aanpassing andere wet- en regelgeving.
  • Het kabinet zal daarom de regelgeving aanpassen die gevolgd moet worden als een ziekenhuis overweegt het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie te beperken: aanpassen uitvoeringsregelgeving Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg en eventueel aanpassing andere wet- en regelgeving.
  • Financiering acute spoedeisende hulp, acute verloskunde en de intensive care afdelingen op basis van een vast budget. De Nza wordt gevraagd gefaseerd en zo snel mogelijk budgetbekostiging mogelijk te maken: Wijziging Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG.
  • Nu doet al één op de zeven jongeren en kinderen een beroep op jeugdzorg, waar dit in 2000 nog één op de 27 kinderen was. Dat kan en moet minder, want dit is (ook financieel en qua arbeidsmarkt) niet houdbaar en moet dus anders. Juist ook om ervoor te kunnen zorgen dat de meest kwetsbare kinderen en jongeren die specialistische zorg echt nodig hebben de zorg krijgen die ze verdienen en niet eindeloos op wachtlijsten staan. Het kabinet zal daartoe met een wetsvoorstel komen: Wijziging Jeugdwet en uitvoeringsregelgeving (wetsvoorstel verbeteren beschikbaarheid jeugdzorg (Kamerstukken 36546) en conceptwetsvoorstel reikwijdte).
  • Het kabinet stuurt nog dit jaar regelgeving naar de Tweede Kamer waarin is vastgelegd welke specialistische jeugdhulp beschikbaar moet zijn: Ontwerp-besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
  • Wetsvoorstel Jeugdbescherming.

Ter informatie

Toegevoegd :

  • het introductiedossier om de bewindspersonen wegwijs te maken bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het introductiedossier bevat onder meer het inwerkprogramma voor de bewindspersonen, de uitleg over de organisatie en achtergrondinformatie over het ministerie,
  • het organogram van het ministerie van VWS,
  • de cv's van de nieuwe VWS-bewindspersonen: minister Agema (PVV) en de staatssecretarissen Maeijer (PVV) en Karremans (VVD),
  • de tekst van het Hoofdlijnenakkoord 2024 -2028 (+ budgettaire bijlage), d.d. 16 mei 2024
  • het Regeerprogramma, d.d. 13 september 2024 (TK 36471, 96)
  • Brief minister-president met overzicht van wetsvoorstellen die zullen worden ingetrokken volgens de reguliere procedures, d.d. 16 september 2024 (36471, A)

Overig :

  • De plenaire behandeling van de begrotingsstaten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2025 (36600 XVI) zal in de Tweede Kamer plaatsvinden in week 43 (de week van 22 oktober 2024). De stemming in de Tweede Kamer over alle begrotingshoofdstukken zal uiterlijk plaatsvinden op donderdag 5 december 2024.

Bespreking kennismakingsgesprek en inventarisatie gespreksonderwerpen

6.Mededelingen en informatie

A - Geen commissievergaderingen 8 oktober 2024 (APB)

Op dinsdag 8 oktober 2024 vinden de Algemene politieke beschouwingen (APB) plaats. Het is goed gebruik dat zoveel mogelijk leden dit debat, waarbij het voltallige kabinet aanwezig is, in de plenaire vergaderzaal volgen. Met het oog hierop wordt commissies verzocht geen commissievergaderingen op 8 oktober te houden. Voor de commissie VWS staat momenteel ook geen commissievergadering gepland op die datum.

B - Voorgenomen intrekking wetsvoorstellen

De minister-president heeft beide Kamers op 16 september jl. per brief (36471, A) een overzicht doen toekomen van wetsvoorstellen die, mede in het licht van het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerprogramma, zullen worden ingetrokken volgens de reguliere procedures. Op het terrein van het ministerie van VWS gaat om de volgende twee wetsvoorstellen (nog in behandeling bij de Tweede Kamer):

  • Actuele ontwikkelingen preventief gezondheidsonderzoek (35384) en
  • Wet bevorderen zorgcontractering (36561).

C - Werkprogramma Nederlandse Sportraad 2025

Op 17 september jl. heeft de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport het Werkprogramma 2025 van de Nederlandse Sportraad aangeboden (30234, R).

D - Werkprogramma Gezondheidsraad 2025

Op 17 september jl. heeft de minister van VWS het Werkprogramma 2025 van de Gezondheidsraad aangeboden (36600 XVI, A).

E - Kabinetsstandpunt: gratis maken nummer 113

Gelet op het recentelijk door de commissie VWS gevoerde schriftelijk overleg over de uitwerking van de Wet suïcidepreventie (35754, D) is ter informatie toegevoegd de brief van de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, mede namens de minister van Economische Zaken, van 12 september 2024 aan de Tweede Kamer (TK 25424, 710), waarin is opgenomen de kabinetsreactie inzake het gratis maken van het nummer 113.

F - Schriftelijke inbreng inzake voorhang Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude

De fractie van GL-PvdA (Van Gurp) heeft op woensdag 18 september 2024 schriftelijke inbreng geleverd inzake de op 19 augustus 2024 voorgehangen Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude (28828, A). In verband met de naderende deadline van deze voorhang, de ontwerpregeling is aan beide Kamers voorgelegd tot 23 september 2024, is de conceptbrief met een korte reactietermijn per mail aan de commissie voorgelegd. De fracties van de SP en de ChristenUnie hebben zich aangsloten bij de gestelde vragen. De vastgestelde brief is op vrijdag 20 september 2024 verzonden aan de minister van VWS.







7.Rondvraag

8.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS

  • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
  • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
  • Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp + link

(N)SO: (nader) schriftelijk overleg

Reactietermijn

Toelichting

2024-09-20

SO - Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude;

Link brief: 28828

2024-10-11

 

2024-09-18

SO - Aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wpg;

Link brief: 36194

2024-10-15

 

2024-05-14

SO - Aanpak preventie en bestrijding (toekomstige) pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen;

Link brief: 25295/32793/29683

2024-07-01

 

2024-09-20



Korte aantekeningen