2.36159
Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen
Beslispunten
-
-Wenst de commissie, gelet op het eveneens voor 3 december 2024 (o.v.) geplande debat over het wetsvoorstel Energiewet (36378), vast te houden aan de datum van 3 december 2024 of wenst zij het debat over voorliggend wetsvoorstel eventueel te verschuiven naar een latere datum, bijvoorbeeld begin 2025? Zo ja, naar welke datum gaat de voorkeur uit?
-
-Wenst u het debat, zoals gebruikelijk, te voeren met alleen de eerst betrokken bewindspersoon, in dit geval de staatssecretaris JPS (Karremans) of wenst u - gelet op de inhoud van het voorstel - de Voorzitter te verzoeken ook de tweede ondertekenaar (de minister van J&V) voor de beraadslaging uit te nodigen? Zo ja, dan zal moeten worden bezien op welke datum beide bewindspersonen (staatssecretaris JPS en minister van J&V) gelijktijdig beschikbaar zijn.
Toelichting
-
-Op 5 november jl. besloot de commissie het wetsvoorstel Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) en enkele andere wijzigingen aan te melden voor plenaire behandeling, bij voorkeur op 3 december 2024 of eventueel op 26 november 2024.
-
-Overeenkomstig dat voorstel van de commissie staat het plenaire debat nu gepland op 3 december a.s. Op die datum staat (onder voorbehoud) ook het plenaire debat geagendeerd over het wetsvoorstel Energiewet (36378). Afhankelijk van de voor de behandeling van deze twee wetsvoorstellen gevraagde spreektijden, zal mogelijk al op maandag 2 december 2024 een aanvang moeten worden gemaakt met deze debatten.
-
-Ambtelijk is van het ministerie van VWS vernomen dat er een voorkeur is het wetsvoorstel in december te behandelen, maar dat er geen problemen ontstaan door behandeling in januari. Ter informatie kan worden opgemerkt dat staatssecretaris Karremans op dinsdag 26 november 2024 niet beschikbaar is vanwege Europese verplichtingen. Op maandag en dinsdag 9 en 10 december a.s. staat al de plenaire behandeling van het Pakket Belastingplan 2025 gepland en op de laatste vergaderdagen voor het kerstreces, 16/17 december 2024, zullen naar verwachtingen de plenaire debatten over diverse begrotingshoofdstukken worden gehouden.
-
-Voorts is ambtelijk vernomen dat het kabinet er de voorkeur aan geeft ook de minister van J&V aanwezig te laten zijn bij het debat, zodat de vragen van de Kamer vanuit beide portefeuilles goed kunnen worden beantwoord, zowel op het gebied van volksgezondheid als ten aanzien van handhaving en veiligheid.
De commissie kan de Voorzitter verzoeken ook andere ministers dan de eerste ondertekenaar voor de beraadslaging uit te nodigen (artikel 50, derde lid, Reglement van Orde van de Eerste Kamer der Staten-Generaal).
Achtergrond
-
-De commissie heeft op 17 oktober 2024 op voorstel van het lid Nicolaï (PvdD) schriftelijk een aantal vragen voorgelegd aan enkele externe deskundigen. De commissie verzocht daarbij de antwoorden op de gestelde vragen bij voorkeur voor 1 november 2024 te mogen ontvangen. Op 5 november 2024 heeft de commissie met instemming kennisgenomen van de reacties van de externe deskundigen en besloten om, voorafgaand aan de plenaire behandeling op 3 december 2024, nog enkele nadere vragen te stellen aan één van de geraadpleegde deskundigen, prof. Nan, Erasmus School of Law - Rotterdam (alle reacties van de externe deskundigen zijn opgenomen in het Informatiedossier bij dit agendapunt).
-
-De commissie heeft twee verslagen uitgebracht, die beide met een nota beantwoord zijn.
-
-Het wetsvoorstel voegt een nieuwe lijst toe aan de Opiumwet, de lijst IA. Deze lijst bevat stofgroepen in plaats van individuele stoffen. Het gaat om stofgroepen waarvan de chemische structuur is afgeleid van een aantal middelen van lijst I van de Opiumwet. Het voorstel ziet op een generiek verbod op bepaalde stofgroepen en beoogt zowel de volksgezondheid te beschermen als de productie en handel in deze middelen door de illegale drugsindustrie tegen te gaan. Het voorstel is op 16 januari 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
-
-Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging (TK 36503, 7) bij het wetsvoorstel Verbetering van toezicht en handhaving Warenwet en Tabaks- en rookwarenwet (36503 → Op 8 oktober 2024 als hamerstuk afgedaan) worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
-
-Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet zoals opgenomen in wetsvoorstel 36159 niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met dit wetsvoorstel, dan zal ook dit onderdeel van de nota van wijziging niet in werking treden.
Bespreking planning plenaire behandeling
3.Mededelingen en informatie
A - IGJ Jaarrapportage 2023 Wet afbreking zwangerschap
Op 6 november 2024 heeft de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport (JPS) de jaarrapportage 2023 aangeboden van de Wet afbreking zwangerschap (Wafz), opgesteld door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) (30371, F). Over 2023 is net als over het jaar 2022 een toename van het aantal zwangerschapsafbrekingen te zien, zo blijkt uit de jaarrapportage. In de Tweede Kamer zijn door het lid Van Dijk (SGP) vragen gesteld over deze rapportage; de antwoorden zijn ter informatie bijgevoegd.
B - Toezicht op het CAK en status motie-Dijk over stapelfacturen
Met de op 12 november in afschrift aangeboden brief (34104, AP) heeft de minister van VWS de Kamer het toezichtsrapport van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aangeboden over de uitvoering door het CAK van haar wettelijke taken in het verantwoordingsjaar 2023. De NZa rapporteert jaarlijks, op basis van artikel 16 van de Wet marktordening gezondheidszorg, over de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wettelijke regelingen door het CAK. Daarnaast gaat de minister in haar brief aan de Tweede Kamer in op de status van de uitvoering van de motie-Dijk (TK 36560, 15) over stapelfacturen.
C - Planningsbrief VWS 2025
Op verzoek van de vaste commissie voor VWS van de Tweede Kamer hebben de bewindspersonen van VWS op 12 november jl. de Tweede Kamer een jaarplanningsbrief doen toekomen (TK 36600 XVI, 106). Verzocht werd om de beleidsbrieven en wetgeving die de bewindspersonen voornemens zijn in 2025 aan de Kamer te sturen in een overzicht aan te leveren. Door middel van de twee bijlagen bij de planningsbrief (1. - Overzicht beleidsbrieven 2025 en 2. - Overzicht in 2025 in te dienen wetgeving) heeft de minister aan het verzoek vanuit de Tweede Kamer voldaan. De stukken treft u hierbij ter informatie aan.
D - Participatie vanaf de zijlijn (rapport Kinderombudsman en Nationale ombudsman, 6 november 2024) en Stand van de Jeugdzorg 2024 (Jeugdautoriteit, 8 oktober 2024)
Ter informatie is opgenomen het op 6 november 2024 door de Kinderombudsman en de Nationale ombudsman uitgebrachte rapport Participtie vanaf de zijlijn . Uit het rapport blijkt dat ouders en kinderen te weinig invloed ervaren op hun eigen jeugdhulptraject. Ze worden onvoldoende betrokken bij de toegang tot (vrijwillige) jeugdhulp en bij de uitvoering ervan. Ook is er veel onduidelijkheid rondom de klachtenprocedure. Het rapport Participatie vanaf de zijlijn is de derde en laatste in een reeks van rapporten over participatie in het sociaal domein. Eerder werd de participatie in de Wmo en binnen de Participatiewet onderzocht. Uit alle drie de rapporten blijkt volgens de ombudsmannen dat gemeenten er niet in zijn geslaagd om volwassenen en kinderen goed te betrekken bij de zorg die zij nodig hebben.
Begin oktober 2024 concludeerde de Jeugdautoriteit in de Stand van de Jeugdzorg 2024 toenemende problemen rond de continuïteit van de jeugdhulp; de jeugdzorg is minder toegankelijk voor jongeren en veel aanbieders in de sector hebben te maken met acute financiële problematiek. Ook deze publicatie is ter informatie toegevoegd.
De staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport (JPS) en de staatssecretaris Rechtsbescherming hebben op 5 november 2024 de periodieke Voortgangsbrief Jeugd aan de Tweede Kamer aangeboden (TK 31839, 1031 en TK 31839, 1032).
Toegevoegd is voorts de brief van de Kinderombudsman van 7 november 2024 aan de Tweede Kamer in verband met het wetgevingsoverleg van maandag 11 november 2024 over het begrotingsonderdeel Jeugd.
E - Geannoteerde agenda formele EU Gezondheidsraad 3 december 2024: o.a. stand van zaken EHDS
Op 13 november 2024 ontving de Kamer de geannoteerde agenda van de aankomende Gezondheidsraad. Deze geannoteerde agenda bevat tevens een kwartaalrapportage van lopende wetgevingsdossiers op VWS-terrein.
Een van deze lopende dossiers is te vinden op blz. 9: de Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS). Alle correspondentie over de EHDS is te raadplegen in E-dossier E220016. Blijkens bijlage 2 bij de hierboven onder C opgenomen planningsbrief VWS 2025 (TK 36600 XVI, 106), zal de Uitvoeringswet EHDS eerste tranche in het derde kwartaal van 2025 worden ingediend. Ook in het op 15 november 2024 ontvangen verslag van de informele EU Gezondheidsraad van 24-25 juli 2024 (bijgevoegd) is een passage opgenomen over (implementatie van) de EHDS-Verordening (blz. 3 van het verslag).
F - Overzicht nieuw gepresenteerde Europese voorstellen (1-8 november 2024)
In de week van 1-8 november is er geen overzicht van nieuwe Europese voorstellen gepubliceerd. Bijgevoegde lijst omvat alle voorstellen die tussen 1 en 15 november zijn gepubliceerd.
4.Rondvraag
5.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS
-
-Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
-
-Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
-
-Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.
Overzicht openstaande correspondentie |
|||
---|---|---|---|
Verzonden |
Onderwerp + link (N)SO: (nader) schriftelijk overleg |
Reactietermijn |
Toelichting |
2024-10-24 |
SO - Uitkomst bestuurlijk overleg register zorgfraude; Link brief: 28828 |
na afronding bestuurlijk overleg |
|
2024-10-24 |
NSO - Verbr. belasting alcoholvrije dranken; Link brief: 32793/36418 |
2024-11-15 |
|
2024-10-22 |
SO - Halfjaarlijks toezeggingenrappel VWS; Link brief: 36600 XVI |
2024-12-06 |
|
2024-10-22 |
SO - Motierappel VWS; Link brief: 36600 XVI |
2024-12-06 |
|
2024-11-15 |