E110085 - Voorstel voor een verordening inzake de vaststelling van regels en procedures voor de invoering van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op EU-luchthavens in het kader van een evenwichtige aanpak, en tot intrekking van Richtlijn 2002/30/EG
De Europese Commissie heeft een pakket maatregelen gepubliceerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren. De maatregelen betreffen de kwaliteit van de diensten die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen op de grond krijgen voordat zij opstijgen en nadat zij zijn geland (bijv. bagageafhandeling, inchecken, tanken), de transparantie van de besluiten inzake geluidsoverlast van luchthavens en de efficiëntie van het complexe netwerk van de slots voor opstijgen en landen die bepalend zijn voor elk traject.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
nationaal
De commissie IMRO heeft op 31 januari 2012 besloten dat zij de Kamer zal adviseren het subsidiariteitsbezwaar van de Tweede Kamer niet te ondersteunen.
Europees
De Raad heeft op 24 maart 2014 het standpunt in eerste lezing vastgesteld. Deze goedkeuring gaat vooraf aan de goedkeuring van het Europees Parlement in tweede lezing die plaatsvond in april 2014.
document Europese Commissie
COM(2011)828, d.d. 1 december 2011
rechtsgrondslag
Artikel 100 van het Verdrag betreffende de werking van de EU
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwante dossiers
Verordening (EU) nr. 598/2014 werd op 16 april 2014 ondertekend door het Europees Parlement en de Raad en gepubliceerd in Pb EU L173 van 12 juni 2016. Deze treedt in werking op 13 juni 2016.
-
Verordening (EU) Nr. 598/2014 inzake de vaststelling van regels en procedures voor de invoering van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Unie binnen het kader van een evenwichtige aanpak, en tot intrekking van Richtlijn 2002/30/EG openbaarmaking Europese Commissie - Pb EU L173
12 juni 2014
De commissie IMRO heeft op 31 januari 2012 besloten dat zij de Kamer zal adviseren het subsidiariteitsbezwaar van de Tweede Kamer niet te ondersteunen.
De commissie IMRO heeft onderhavig onderwerp opnieuw geagendeerd naar aanleiding van een mogelijke subsidiariteitstoets van dit voorstel door de Tweede Kamer. Op 17 januari 2012 werd besloten dat de commissie de eventuele conceptbrief inzake een mogelijk subsidiariteitsbezwaar van de Tweede Kamer afwacht. De staf zal de brief na ontvangst zo spoedig mogelijk aan de commissieleden toezenden.
De commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening heeft het luchthavenpakket als prioritair geselecteerd en heeft de mededeling en voorstellen op 13 december 2011 voor kennisgeving aangenomen.
-
-
korte aantekening commissie Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) 30.489; 32.366; 32.667; 33.000 A; 33.000 XII; 33.090 A; 33.090 XII; 32.308 ; 31.936
17 januari 2012 -
Op 7 februari 2012 heeft een meerderheid in de Tweede Kamer een brief aan de Europese instellingen vastgesteld waarin zij een negatief subsidiariteitsoordeel ten aanzien van onderhavig voorstel afgeeft.
De Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft op 19 januari 2012 inbreng voor schriftelijk overleg met de minister geleverd met daarbij het verzoek de beantwoording voor 25 januari 2012 te laten plaatsvinden teneinde een subsidiariteitsoordeel vast te stellen.
-
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 12 maart 2014 over de Transportraad Tweede Kamer - 21.501-33, TK, 478
19 mei 2014
De Nederlandse regering beoordeelt de subsidiariteit van dit vorostel positief. Met de verordening is het level playing field gediend: de eenduidigheid vermindert de mogelijkheden om de Balanced Approach in het voordeel van nationale luchtvaartmaatschappijen uit te leggen. Ditzelfde geldt voor de berekeningsmethodiek voor geluidseffecten. Ook de proportionaliteit is positief. De verordening is het juiste instrument om de methodes voor toepassing van regels voor geluidsrestricties te harmoniseren, maar laat voldoende ruimte om rekening te houden met specifieke omstandigheden per luchthaven. De delegatie van de bevoegdheid om regels te stellen op Europees niveau is volgens de regering gerechtvaardigd, omdat daarmee een beter level playing field wordt bereikt.
Invoering van het voorstel voor een verordening van de Commissie houdt in dat Richtlijn 2002/30/EG komt te vervallen en dat onderhavige verordening hiervoor in de plaats komt. Het voorstel is er op gericht om de transparantie bij het besluitvormingsproces rondom geluidsbeperkingen voor luchthavens te vergroten. De Commissie poogt hiermee de lijn door te zetten van de zogeheten 'balanced approach' waarbij wordt getracht om maatregelen in overeenstemming te brengen met zowel lokale als globale regelingen. Bij deze laatste categorie wordt met name gedoeld op de richtlijnen van de Internationale Organisatie voor Burgerluchtvaart (ICAO). In het voorstel geeft de Commissie geeft zichzelf een toezichtsrol, maar blijft de eindbeslissing rondom een maatregel bij de lidstaat liggen. De Commissie ziet er op toe dat de geluidsbeperkende maatregelen door lidstaten op de meest kosten-efficiënte manier worden uitgevoerd en dat rekening wordt gehouden met zowel de belangen van omwonenden als de behoeften van de reizigers. Daarnaast dient bestaande wetgeving in overeenstemming te worden gebracht met de huidige technologische ontwikkelingen, waardoor het voor autoriteiten gemakkelijker dient te worden om de meest luidruchtige vliegtuigen geleidelijk te elimineren.
De Raad heeft op 24 maart 2014 het standpunt in eerste lezing vastgesteld. Deze goedkeuring gaat vooraf aan de goedkeuring van het Europees Parlement in tweede lezing die wordt verwacht in april 2014.
De Europese Commissie heeft tijdens de Transportraad van 12-13 december 2011 een pakket maatregelen gepresenteerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag van de EU-Transportraad van 14 maart 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 472
17 april 2014 -
Council approves updated rules for the introduction of noiserelated operating restrictions at EU airports [en] persbericht Raad Algemene Zaken;Raad van de Europese Unie - PRESSE 170
24 maart 2014 -
brief regering; Aanbieding van de geannoteerde agenda van de Transportraad die op 14 maart 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 466
17 februari 2014 Bevat bijlage -
-
brief regering; Verslag Transportraad van 7 juni 2012, geannoteerde agenda informele Transportraad van 16-17 juli 2012 en van een overzicht van besluiten genomen onder het Deens EU voorzitterschap Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 382
2 juli 2012 -
Raadsconclusies VTE-Raad verslag van raad Raad Vervoer en Telecommunicatie - 18416/11
12 december 2011
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.