E120011 - EU-Voorstel: Handhaving richtlijn detachering
Voorliggend handhavingsrichtlijn stelt een gemeenschappelijk algemeen kader van bepalingen, maatregelen en controlemechanismen vast voor een betere en meer uniforme uitvoering, toepassing en handhaving van richtlijn 96/71/EG uit 1996, inclusief maatregelen om misbruik en omzeiling van de regels te voorkomen en te bestraffen.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
nationaal
Op 19 december 2019 ontving de Kamer een afschrift van een aan de Tweede Kamer verstuurde kabinetsappreciatie van een verslag over de toepassing en tenuitvoerlegging van de richtlijn.
Europees
Op 28 mei 2014 werd de richtlijn 2014/67/EU inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt („de IMI-verordening”), bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie (L159/11). Deze dient voor 18 juni 2016 geïmplementeerd te zijn.
volledige titel
Richtlijnvoorstel betreffende de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten
document Europese Commissie
COM(2012)131, d.d. 21 maart 2012
rechtsgrondslag
artikel 53, lid 1, en artikel 62 VWEU
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
Op 28 mei 2014 werd de richtlijn 2014/67/EU inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt („de IMI-verordening”), bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie (L159/11). Deze dient voor 18 juni 2016 geïmplementeerd te zijn.
Implementatie is geschied door de wet implementatie Handhavingsrichtlijn, die in werking is getreden op 18 juni 2016.
Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-Richtlijnen, stand per 1 juli 2016.
-
Richtlijn 2014/67/EU inzake de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 betreffende de administratieve samenwerking via het Informatiesysteem interne markt („de IMI-verordening”) openbaarmaking Europese Commissie - Pb EU L159
28 mei 2014
Op 19 december 2019 ontving de Kamer een afschrift van een aan de Tweede Kamer verstuurde kabinetsappreciatie van een verslag over de toepassing en tenuitvoerlegging van de richtlijn.
De commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft op 3 april 2012 het voorstel voor een richtlijn besproken en voor kennisgeving aangenomen.
De commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 10 april 2012 besloten dat zij op korte termijn een technische briefing willen plannen door de Europese Commissie en ambtenaren van het ministerie van SZW.
-
Verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda van de Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid op 11 december 2014 in Luxemburg Tweede Kamer - 21.501-31, TK, 362
21 januari 2015 -
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 23 april 2014, over de Informele Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid d.d. 29 en 30 april 2014 Tweede Kamer - 21.501-31, TK, 344
16 juli 2014 -
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 4 december 2013, over de Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid d.d. 9 december 2013 Tweede Kamer - 21.501-31, TK, 329
27 januari 2014
In het BNC-fiche d.d. 13 april 2012 laat de Nederlandse regering weten dat zij in algemene zin positief staat tegenover de voorgestelde handhavingsrichtlijn. Het is goed dat er een inspanning wordt geleverd om meer helderheid te krijgen over de werking van de Detacherings-richtlijn, en om de handhaving op onderdelen te versterken. De handhaving van gelijke arbeidsvoorwaarden bij grensoverschrijdende arbeid heeft in Nederland een hoge prioriteit. Deze voorgestelde handhavingsrichtlijn levert daaraan een bijdrage, door ontduiking van regels tegen te gaan, de samenwerking tussen overheden te verbeteren en aan te geven welke eisen nationale controlerende instanties mogen stellen om een effectieve bescherming van rechten van werknemers te garanderen. Wel zal het kabinet erop letten dat de voorgestelde maatregelen geen onnodige administratieve lasten veroorzaken en zo duidelijk mogelijke normen voor handhaving zullen bevatten.
Voor Nederland is het daarnaast belangrijk dat de voorgestelde richtlijn beoogt de grensoverschrijdende inning van boetes te vergemakkelijken. Momenteel is het zo dat in Nederland opgelegde bestuurlijke boetes op het niet naleven van arbeidswetgeving in het buitenland vaak niet inbaar zijn. Dit heeft ermee te maken dat dergelijke boetes in Nederland van bestuursrechtelijke aard zijn, terwijl die in veel andere landen een strafrechtelijk karakter hebben. Nederland kan de intentie van dit richtlijnvoorstel op dit vlak van harte ondersteunen en zal in de onderhandelingen streven naar zo duidelijk mogelijke bewoordingen hierover.
In Nederland zijn sociale partners zelf verantwoordelijk voor het handhaven van cao's. Voor Nederland is het dan ook van groot belang dat de handhavingsrichtlijn bijdraagt aan de zelfregulering door sociale partners c.q. cao-partijen. Het versterken van de civiele handhaving van de cao door cao-partijen en de samenwerking daarbij met de publieke handhavende instanties ziet het kabinet dan ook als positief element.
-
brief regering; Fiche: Richtlijn handhaving detacheringsrichtlijn Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, TK, 1396
13 april 2012
De Europese Commissie heeft op 21 maart 2012 onderhavig richtlijnvoorstel gepubliceerd die de uitvoering, toepassing en handhaving van de richtlijn uit 1996 (Richtlijn 96/71/EG) inzake de detachering van werknemers beoogt te verbeteren.
De vrijheid van dienstverrichting geeft ondernemingen, op grond van artikel 56 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU), het recht om in een andere lidstaat diensten te verrichten en hiertoe tijdelijk hun eigen werknemers te detacheren om er werkzaamheden uit te oefenen die voor de dienstverrichting noodzakelijk zijn. De in de Richtlijn 96/71/EG vastgelegde basisarbeidsvoorwaarden en -omstandigheden die de dienstverrichter in het ontvangende land in acht moet nemen, zijn bedoeld om de aldus gedetacheerde werknemers een minimumniveau van bescherming te bieden. De richtlijn is tevens gericht op het creëren van gelijke mededingingsvoorwaarden voor dienstverrichters.
Voorliggend handhavingsrichtlijn stelt een gemeenschappelijk algemeen kader van bepalingen, maatregelen en controlemechanismen vast voor een betere en meer uniforme uitvoering, toepassing en handhaving van de richtlijn uit 1996, inclusief maatregelen om misbruik en omzeiling van de regels te voorkomen en te bestraffen. Tegelijkertijd biedt het voorstel garanties voor een passend minimumniveau van bescherming van de rechten van gedetacheerde werknemers en bevordert het voorstel de uitoefening van de vrijheid van dienstverrichting en eerlijke concurrentie tussen dienstverrichters.
Lees meer: uitgebreide samenvatting
-
Verslag over de toepassing en tenuitvoerlegging van richtlijn 2014/67/EU Europese Commissie - COM(2019)426
25 september 2019 -
Brief van de Europese Commissie over intrekken voorstel collectieve actie brief Europese Commissie - Ares (2012)1058907
12 september 2012 -
Uitgebreide samenvatting behorend bij E120011 Afdeling Inhoudelijke Ondersteuning Eerste Kamer/ Europa
30 maart 2012 -
Richtlijnvoorstel betreffende de handhaving van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten commissievoorstel Europese Commissie - COM(2012)131
21 maart 2012 -
Impact assessment: Revision of the legislative framework on the posting of workers in the context of provision of services. [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)63 Partie I
21 maart 2012 -
Impact assessment: Revision of the legislative framework on the posting of workers in the context of provision of services [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)63 Partie II
21 maart 2012 -
-
Voorstel voor een verordening betreffende de uitoefening van het recht om collectieve actie te voeren in de context van de vrijheid van vestiging en de vrijheid van dienstverrichting commissievoorstel Europese Commissie - COM(2012)130
21 maart 2012
Tijdens de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken op 9 december 2013 is na uitvoerig onderhandelen een algemene oriëntatie bereikt. Het nu bereikte compromis houdt in dat lidstaten kunnen kiezen voor het invoeren van een systeem van ketenaansprakelijkheid óf voor het invoeren van een systeem van proportionele sancties tegen de directe aannemer, met het doel misbruik en fraude te bestrijden. Belangrijk winstpunt ten opzichte van uitsluitend vrijwillige ketenaansprakelijkheid is dat lidstaten dus verplicht zijn om maatregelen te nemen om fraude en misbruik in ketens van onderaanneming in de bouw te bestrijden.
Tijdens de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken op 15 oktober 2013 is het de delegaties niet gelukt een algemene oriëntatie te kunnen vaststellen. Over twee controversiële punten te weten de bepalingen over de nationale controlemaatregelen en over ketenaansprakelijkheid is geen overeenstemming bereikt.
Tijdens de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volsgezondheid en Consumentenzaken op 20 juni 2013 heeft het Voorzitterschap nota genomen van een voortgangsrapport over de onderhandelingen inzake dit voorstel.
Belangrijkste conclusie van het debat tijdens de informele Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid op 24 en 25 april 2012 was dat geconcludeerd kon worden dat bij de handhavingsrichtlijn meer vooruitgang zal kunnen worden geboekt dan bij de Monti II Verordening (COM(2012)130).
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag van de Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid van 9 december 2013 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 327
19 december 2013 -
brief regering; Geannoteerde agenda Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) 9 december 2013 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 325
28 november 2013 -
brief regering; Geannoteerde Agenda Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) 15 oktober 2013 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 321
7 oktober 2013 Bevat bijlagen -
brief regering; Geannoteerde Agenda Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) 20 juni 2013 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 313
5 juni 2013 -
brief regering; Aanbieding verslag van de Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, van 6 december 2012 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 299
17 december 2012 Bevat bijlage -
Persbericht en Raadsconclusies Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken verslag van raad Raad Werkgelegenheid en Sociaal beleid;Raad Gezondheid - 17164/12
7 december 2012 -
brief regering; Geannoteerde agenda Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) d.d. 6 december 2012 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 21.501-31, TK, 296
22 november 2012 -
Persverslag Raad Werkgelegenheid, Sociaal beleid, Gezondheid en Consumentenzaken verslag van raad Raad Werkgelegenheid en Sociaal beleid - 11386/12
21 juni 2012 -
brief regering; Geannoteerde agenda Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid d.d. 21 juni 2012 21.501-31, TK, 282
14 juni 2012 -
-
brief regering; Geannoteerde agenda Informele Raad voor Werkgelegenheid en Sociaal Beleid d.d. 24/25 april 2012 21.501-31, TK, 273
12 april 2012
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.