E120049 - Commissiemededeling: een andere kijk op onderwijs: investeren in competenties voor betere sociaal-economische resultaten
De Europese Commissie presenteert met deze mededeling een nieuwe strategie voor het onderwijs. De Europese Commissie beschouwt het onderwijs als essentieel voor de concurrentiekracht van de EU en voor het stimuleren van economische groei.
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
nationaal
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 26 februari 2013 de antwoorden van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 13 februari 2013 besproken en voor kennisgeving aangenomen.
Europees
De Raad Onderwijs, Cultuur en Sport heeft op 15 februari 2013 conclusies aangenomen over de onderhavige commissiemededeling.
document Europese Commissie
COM(2012)669, d.d. 20 november 2012
commissie Eerste Kamer
beleidsterreinen
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 26 februari 2013 de antwoorden van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 13 februari 2013 besproken en voor kennisgeving aangenomen. .
De commissie OCW heeft tijdens haar vergadering op 29 januari 2013 een conceptbrief besproken en besloten dat deze als commissiebrief zal worden verzonden. De commissie vraagt de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) onder andere naar de mening ten aanzien van het uitbreiden van Engels als verplicht examenvak. Nu is dat alleen het geval op MBO4 niveau.
Op 22 januari 2013 besloot de commissie OCW dat inbreng voor een conceptbrief aan de regering wordt geleverd door de fracties van het CDA (Flierman) en de VVD (Bruijn).
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 15 januari 2013 besloten de procedure aan te houden tot 22 januari 2013.
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 27 november 2012 gesproken over de commissiemedeling en besloten de procedure aan te houden tot ontvangst van een BNC-fiche van de regering.
-
-
brief van de minister van OCW met de beantwoording vragen vaste commissie voor OCW over vreemde talen in het mbo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Onderdeel kamerstuk 33.530, A
19 februari 2013 -
brief aan de minister van OCW over de Europese Commissiemededeling “Een andere kijk op onderwijs: investeren in vaardig-heden voor betere sociaal-economische resultaten” Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - Onderdeel kamerstuk 33.530, A
29 januari 2013 -
-
Het BNC-fiche behorend bij deze commissiemededeling is behandeld tijdens een schriftelijk overleg met de minister voorafgaand aan de Onderwijsraad van 15 februari 2013. Hierin hebben de fracties van SP en D66 enkele vragen gesteld over vreemde talen en de bevordering van ICT-ondersteunend leren.
-
Verslag van een schriftelijk overleg in verband met de Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur-, en Sportraad van 15 februari Tweede Kamer - 21.501-34, TK, 201
13 februari 2013
De Nederlandse regering verwelkomt in het BNC-fiche het initiatief om het belang van onderwijs en opleiding bij het stimuleren van economische groei en concurrentiekracht binnen de Europese Unie in lijn te brengen met de Europa2020-strategie.
Pogingen om via een gemeenschappelijke aanpak de uitdagingen van deze tijd effectiever en efficiënter aan te gaan kunnen op steun van Nederland rekenen. Wel merkt de regering op dat er grote verschillen zijn tussen de onderwijsstelsels in de Unie en dat ook de uitgangsposities per lidstaat verschillend zijn. Differentiatie in benadering vanuit de Unie naar de lidstaten toe is volgens de regering derhalve geboden.
In het BNC-fiche wordt per aanbeveling aan de lidstaten de Nederlandse positie toegelicht. Vervolgens worden de voorgestelde acties op EU-niveau besproken.
-
brief regering; Fiche: Mededeling “Een andere kijk op onderwijs” Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, TK, 1532
21 december 2012
De Europese Commissie presenteert met deze mededeling een nieuwe strategie voor het onderwijs. De Europese Commissie beschouwt het onderwijs als essentieel voor de concurrentiekracht van de EU en voor het stimuleren van economische groei. De Commissie constateert dat er in de Europese Unie enerzijds een snel groeiende jeugdwerkloosheid is en anderzijds dat er in 2020 een stijging is van 20% aan banen waarvoor vaardigheden van een hoog niveau vereist zijn. In deze mededeling wijst de Commissie een aantal strategische prioriteiten aan voor de lidstaten en voor de EU. Zij is van mening dat de snelheid en omvang van de hervormingen binnen de EU en lidstaten moeten worden vergroot zodat zowel de economische groei als de stijging van banen voor hoogopgeleiden, in de toekomst worden gedragen door kwalitatief hoge vakkundigheid.
Lees meer: uitgebreide samenvatting
-
Samenvatting commissiemededeling: een andere kijk op onderwijs 23 november 2012
-
Commissiemededeling: Een andere kijk op onderwijs: investeren in vaardigheden voor betere sociaal-economische resultaten commissievoorstel Europese Commissie - COM(2012)669
20 november 2012 -
Werkdocument: Assessment of Key Competences in initial education and training: Policy Guidance [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)371
20 november 2012 -
Werkdocument: Language competences for employability, mobility and growth [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)372
20 november 2012 -
Werkdocument: Education and Training Monitor 2012 [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)373
20 november 2012 -
Werkdocument: Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)374
20 november 2012 -
Werkdocument: Vocational education and training for better skills, growth and jobs [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)375
20 november 2012 -
Werkdocument: Partnership and flexible pathways for lifelong skills development [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)376
20 november 2012 -
Werkdocument: Rethinking Education : Country Analysis Part II [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)377 deel II
20 november 2012 -
Werkdocument: Rethinking Education : Country Analysis Part I [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2012)377 deel I
20 november 2012
De Raad Onderwijs, Cultuur en Sport heeft op 15 februari 2013 enkele conclusies aangenomen over de onderhavige commissiemededeling. Hierin worden lidstaten opgeroepen - met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel - de onderwijs- en opleidingprestaties te verbeteren. Daarbij zijn onder meer het stimuleren van excellentie, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, investeren in de kwaliteit van leerkrachten, goed volwassenenonderwijs en het valideren van elders verworven competenties van groot belang. Daarnaast roepen de raadsconclusies ertoe op om vanuit onderwijs en opleiding een bijdrage te leveren aan de Europa 2020-strategie, onder meer door de landenspecifieke aanbevelingen van de Commissie op het terrein van onderwijs actief te bespreken. Ten slotte bevatten de raadsconclusies concrete voorstellen om de samenwerking in het kader van de Open Methode van Coördinatie effectiever te maken en beter te laten aansluiten op de Europa 2020-strategie.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag van de Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport van 15 februari 2013 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 21.501-34, TK, 203
19 maart 2013 -
Council Conclusions on investing in education and training - a response to Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes and the 2013 Annual Growth Survey [en] conclusies Raad Onderwijs, Jeugdzaken en Cultuur
15 februari 2013 -
brief regering; Geannoteerde agenda OJCS-Raad 15 februari 2013 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 21.501-34, TK, 200
1 februari 2013
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.