Dit verordeningsvoorstel richt zich op het verbeteren van etikettering van banden, waardoor consumenten meer informatie over brandstofefficiëntie, veiligheid en geluid kunnen verkrijgen.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
nationaal
Op 6 november 2018 besloten de commissies om het verslag van een schriftelijk overleg (34.734, C) met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
Op 13 mei 2020 nam het Europees Parlement tijdens een plenaire zitting een wetgevingsresolutie aan over het standpunt van de Raad in eerste lezing, met het oog op de vaststelling van het voorstel. Voordat de verordening op 1 mei 2021 van toepassing wordt, moet zij nu formeel door de Raad worden goedgekeurd.
volledige titel
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009
document Europese Commissie
COM(2018)296, d.d. 17 mei 2018
rechtsgrondslag
artikel 95 en artikel 114 VWEU
commissies Eerste Kamer
verwante dossiers
Verordening 2020/740 werd op 25 mei 2020 ondertekend door het Europees Parlement en de Raad en op 5 juni 2020 gepubliceerd in Pb EU L 177/1. De verordening is van toepassing met ingang van 1 mei 2021.
Op 6 november 2018 besloten de commissies om het verslag van een schriftelijk overleg (34.734, C) met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat voor kennisgeving aan te nemen.
Op 25 oktober 2018 stuurde de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat een antwoord op de brief, mede namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Op 25 september 2018 is de brief met vragen over het Derde mobiliteitspakket aan de bewindspersonen van Infrastructuur & Waterstaat verstuurd.
Op 11 september 2018 leverden de fracties van D66, PVV en GroenLinks inbreng voor schriftelijk overleg met de regering inzake het voorstel. De conceptbrief is per e-mail aan de leden van de commissies voorgelegd.
-
-
verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het Derde Mobiliteitspakket
Op 6 november 2018 door de commissie IWO en EZK/LNV voor kennisgeving aangenomen Eerste Kamer - 34.734, EK, C
25 oktober 2018 -
Op 2 oktober 2018 vond er een algemeen overleg plaats over de Milieuraad van 9 oktober 2018 waarin onder andere het voorstel inzake de etikettering van banden werd besproken.
Op 9 juli 2018 nam een delegatie deel aan een werkbezoek in Brussel in het kader van het derde mobiliteitspakket.
Op 30 mei 2018 is het voorstel besproken tijdens een algemeen overleg over de Transportraad van 7 juni 2018.
-
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 2 oktober 2018, over de Milieuraad d.d. 9 oktober Tweede Kamer - 21.501-08, TK, 743
24 oktober 2018
Op 22 juni ontving de Kamer een brief met daarin het standpunt van de regering over het voorstel van de Commissie.
De voorgestelde grondslagen voor het voorstel zijn artikel 114 van de VWEU en artikel 194, lid 2, VWEU. De regering geeft aan zich hier in te kunnen vinden en staat daarom positief tegenover de bevoegdheid.
Om het gelijke speelveld te waarborgen in de internationale markt voor autobanden is EU-wetgeving volgens de regering noodzakelijk. De subsidiariteit wordt daarom als positief beoordeelt.
De regering beoordeelt de proportionaliteit van dit voorstel deels positief en deels negatief.
De voorgestelde wijzigingen om de controle en handhaving te versterken worden door de regering positief beoordeelt. Echter is de regering kritisch ten aanzien de voorgestelde aanpassingen van het bandenlabel. De aanpassingen in het voorstel zijn volgens de regering marginaal en gaan niet ver genoeg om de beoogde doelstellingen van het voorstel voldoende te behalen.
-
brief regering; Fiche: Verordening etikettering autobanden Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - 22.112, TK, 2599
22 juni 2018
Dit verordeningsvoorstel richt zich op het verbeteren van etikettering van banden, waardoor consumenten meer informatie over brandstofefficiëntie, veiligheid en geluid kunnen verkrijgen. Hierdoor zal de etiketteringsregeling voor banden doeltreffender worden, wat moet zorgen voor schonere, veiligere en stillere voertuigen en een zo groot mogelijke bijdrage van de regeling tot het koolstofvrij maken van de vervoersector.
-
-
Samenvatting van het impact assessment bij COM(2018)296 Europese Commissie - SWD(2018)188
17 mei 2018 -
Op 25 februari 2020 heeft de Raad zijn standpunt over het voorstel in de eerste lezing vastgesteld. Het voorstel moet nu nog door het Europees Parlement in tweede lezing worden aangenomen alvorens in het Publicatieblad te worden bekendgemaakt.
Op 4 maart 2019 bereikte de raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie een algemene oriëntatie over het voorstel. In het verslag van de bijeenkomst geeft de regering aan dat Nederland net als de Commissie en enkele andere landen heeft aangegeven niet tevreden te zijn over de ongewijzigde klassen van de huidige parameters, omdat een aanscherping kan bijdragen aan het realiseren van de doelen voor CO2-reductie en energie-efficiëntie. Ook steunden Nederland en enkele andere lidstaten de kritiek van de Commissie op het niet tussentijds eenvoudig kunnen toevoegen van kilometrage en slijtage op het bandenetiket. Deze groep lidstaten, waaronder Nederland, riepen op tot meer ambitie in de trilogen met het Europees Parlement, die onder het Finse voorzitterschap zullen worden gestart.
In de derde kwartaalrapportage van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat van september 2018 over EU-wetgevingsonderhandelingen in de Milieuraad & Transportraad werd bij de stand van zaken aangegeven dat het voorstel besproken is in een Raadswerkgroep aan de hand van een presentatie. Het voorstel komt naar verwachting in oktober weer op de agenda.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
-
EU-wetgevingsonderhandelingen Milieuraad & Transportraad 25 september 2018
Op 13 mei 2020 nam het Europees Parlement tijdens een plenaire zitting een wetgevingsresolutie aan over het standpunt van de Raad in eerste lezing, met het oog op de vaststelling van het voorstel. Voordat de verordening op 1 mei 2021 van toepassing wordt, moet zij nu formeel door de Raad worden goedgekeurd.
Op 20 januari 2020 publiceerde de onderzoeksdienst van het Europees Parlement een briefing over de stand van zaken van de behandeling van het voorstel.
Op 13 november 2019 is een politiek akkoord bereikt tussen de Europese instellingen over het voorstel. De tekst van de verordening zal nog formeel moeten worden bekrachtigd door het Europees Parlement en de Raad.
Op 26 maart 2019 heeft het Europees Parlement een resolutie aangenomen over het voorstel.
Op 13 september 2018 publiceerde het onderzoeksbureau van het Europees Parlement (de EPRS) een voortgangsrapportage (PE 625.144) over de behandeling van het voorstel.
Het voorstel wordt behandeld door de commissie Industrie, onderzoek en energie (ITRE). Daarnaast zijn commissies voor Interne markt en consumentenbescherming (IMCO), Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid (ENVI) en Transport en toerisme (TRAN) ingesteld als adviescommissie.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Europees Parlement – Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 13 mei 2020 over het standpunt van de Raad in eerste lezing, met het oog op de vaststelling van een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters Europees Parlement - P9_TA-PROV(2020)0055
13 mei 2020 -
-
Resolutie Europees Parlement - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters resolutie Europees Parlement - P8_TA-PROV(2019)0230
26 maart 2019 -
Europees Parlement - Voortgangsrapportage COM(2018)296 [en] Europees Parlement - PE 625.144
14 september 2018
Het voorstel werd op 17 mei 2018 door de Europese Commissie gepubliceerd.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.