E170020 - Voorstel voor een richtlijn betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling
Het richtlijnvoorstel bevat nieuwe regels voor de interoperabiliteit van elektronische tolheffing en moet de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Europese Unie vergemakkelijken.
Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.
nationaal
Op 31 oktober 2017 besloten de commissies IMRO en EZ om het verslag van het schriftelijk overleg met de regering inzake het Europese mobiliteitspakket voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
Op 14 februari 2019 heeft het Europees Parlement een wetgevingsresolutie over het voorstel aangenomen. De Raad heeft op 4 maart 2019 aangenomen na goedkeuring door het Europees Parlement.
volledige titel
Voorstel voor een richtlijn betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter vergemakkelijking van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie (herschikking)
document Europese Commissie
COM(2017)280, d.d. 31 mei 2017
rechtsgrondslag
Artikel 91 VWEU
commissies Eerste Kamer
verwante dossiers
Kamerstukdossier 35.762 geeft een volledig overzicht van de behandeling van de implementatiewet in zowel de Eerste als de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer (EK, A) heeft het voorstel op 17 juni 2021 als hamerstuk afgedaan.
De Eerste Kamercommissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) heeft op 29 juni 2021 het blanco eindverslag uitgebracht. Het voorstel is op 6 juli 2021 als hamerstuk afgedaan.
Richtlijn 2019/520 van 19 maart 2019 is op 29 maart 2019 gepubliceerd in het Europees publicatieblad (L 91/45). Lidstaten dienen uiterlijk op 19 oktober 2021 aan de richtlijn te voldoen. De richtlijn is op 11 oktober 2021 geïmplementeerd.
Bron: Stand van zaken implementatie richtlijnen vierde kwartaal 2021
-
Bijlage 2 - Geïmplementeerde richtlijnen 2021 – 4e kwartaal 28 januari 2022
-
brief van de minister van BuZa inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het derde kwartaal 2021 21.109, EK, W
29 oktober 2021 Bevat bijlagen -
Bijlage 1: Geïmplementeerde richtlijnen 2021 – 3e kwartaal 29 oktober 2021
-
brief van de minister van Buitenlandse Zaken over de stand van zaken implementatie richtlijnen in het tweede kwartaal 2021 21.109, EK, T
13 augustus 2021 Bevat bijlagen -
Geïmplementeerde richtlijnen tweede kwartaal 2021 13 augustus 2021
-
Geïmplementeerde richtlijnen 2021 - eerste kwartaal 23 april 2021
-
Geïmplementeerde richtlijnen 2020 - vierde kwartaal 29 januari 2021
-
brief van de minister van Buitenlandse Zaken inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het derde kwartaal 2020 21.109, EK, Q
30 oktober 2020 Bevat bijlagen -
brief van de minister van Buitenlandse Zaken inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het tweede kwartaal 2020 21.109, EK, O
17 juli 2020 Bevat bijlagen -
brief van de minister van Buitenlandse Zaken inzake de stand van zaken implementatie richtlijnen in het 1ste kwartaal 2020 21.109, EK, N
1 mei 2020 Bevat bijlagen -
brief van de minister van Buitenlandse Zaken inzake stand van zaken implementatie richtlijnen in het vierde kwartaal 2019 21.109, EK, L
24 januari 2020 Bevat bijlagen
Op 31 oktober 2017 besloten de commissies IMRO en EZ om het verslag van het schriftelijk overleg met de regering inzake het Europese mobiliteitspakket voor kennisgeving aan te nemen.
Op 21 september 2017 hebben de commissies IMRO en EZ een brief gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Milieu met nadere vragen over het Europese mobiliteitspakket.
Tijdens de gecombineerde vergadering van de commissies IMRO en EZ op 12 september 2017 hebben de fracties van de VVD en SP aangegeven inbreng te leveren voor schriftelijk overleg.
De behandeling van het mobiliteitspakket werd op 4 juli 2017 door de commissies besproken en de commissies besloten het 'voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen' uit het Mobiliteitspakket ook in behandeling te nemen. Op 12 september 2017 kunnen de leden van de commissies Financiën en Europese Zaken inbreng voor schriftelijk overleg leveren.
Op 20 juni 2017 hebben de commissies IMRO en EZ besloten de BNC-fiches voor het gehele Mobiliteitspakket van de Europese Commissie af te wachten, voordat zij een besluit nemen over de behandeling van het pakket.
Op 6 juni 2017 hebben de commissies IMRO en EZ aangegeven het voorstel in behandeling te nemen.
-
-
Verslag van een schriftelijk overleg inzake vragen over Europese mobiliteitspakket
Voor kennisgeving aangenomen door de commissies IMRO en EZ op 31 oktober 2017 Eerste Kamer - 34.734, EK, A
26 oktober 2017 -
-
-
-
Op 26 oktober 2017 stuurde de regering op het verzoek van het lid Jasper van Dijk een reactie over Oost-Europese chauffeurs die maandenlang in hun cabine leven
Op 22 september 2017 stuurde de regering een brief inzake de eerste Raadswerkgroepen die in het kader van het EU-mobiliteitspakket in Brussel zijn gehouden en een analyse van het krachtenveld.
De Tweede Kamer heeft op 12 juli 2017 middels een politiek dialoog de Europese Commissie haar uitslag gestuurd van de subsidiariteitstoets over 6 voorstellen uit het EU-mobiliteitspakket, waaronder onderhavig voorstel en het voorstel voor een richtlijn tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen (E170022). Met de brief aan de Europese Commissie geeft de Tweede Kamer aan dat er binnen de commissie IenM geen meerderheid bestaat voor een negatief subsidiariteitsoordeel over de voorstellen. Wel zijn er enkele vragen over de proportionaliteit gesteld in het kader van de politieke dialoog met de Europese Commissie.
Op 4 juli 2017 stemde de Tweede Kamer (met uitzondering van de fractie van de PVV) voor de beëindiging van het behandelvoorbehoud bij de voorstellen uit het Mobiliteitspakket (34.734, 3). De gemaakte afspraken met de regering over de informatievoorziening zijn hiermee vastgesteld.
Op 27 juni 2017 werd er een algemeen overleg gehouden over het behandelvoorbehoud bij de 5 voorstellen uit het Mobiliteitspakket.
De commissie voor Europese Zaken heeft namens de commissie Infrastructuur en Milieu op 15 juni 2017 (34.734, 2) de regering laten weten een behandelvoorbehoud te plaatsen bij 5 voorstellen uit het Mobiliteitspakket. Het betreft de volgende voorstellen:
-
-EU-voorstel voor Verordening road haulage (cabotage) - COM (2017) 281
-
-EU-voorstel voor Verordening rust- en rijtijden - COM (2017) 277
-
-EU-voorstel voor Richtlijn detachering wegverkeer - COM (2017) 278
-
-EU-voorstel voor Richtlijn Europese electronische tolsystemen - COM (2017) 280
-
-EU-voorstel voor Richtlijn Eurovignet - COM (2017) 275
Op 7 juni 2017 besloot de commissie voor Infrastructuur en Milieu te inventariseren of er belangstelling is voor een technische briefing over het Mobiliteitspakket.
-
-
brief regering; Toezegging naar aanleiding van het algemeen overleg EU-mobiliteitspakket van 27 juni 2017 34.734, TK, 14
22 september 2017 -
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 27 juni 2017, over het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, TK, 12
25 juli 2017 -
Brief in het kader van de politike dialoog betreffende het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734
12 juli 2017 -
stemming Tweede Kamer Beëindiging behandelvoorbehoud EU-Mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, nr. 95, item 13
4 juli 2017 -
brief commissie; Brief van de vaste commissie voor Europese Zaken inzake de beëindiging van het parlementair behandelvoorbehoud bij een vijftal EU-voorstellen van het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, TK, 3
29 juni 2017 Bevat bijlage -
stemming brief van de vaste commissie voor Europese Zaken inzake het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij een vijftal EU-voorstellen van het EU-mobiliteitspakket (34734, nr. 2) Tweede Kamer - 34.734, nr. 89, item 9
20 juni 2017 -
brief commissie; Brief van de vaste commissie voor Europese Zaken inzake het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij een vijftal EU-voorstellen van het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, TK, 2
15 juni 2017 Bevat bijlage -
brief commissie; Mededeling van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu over een subsidiariteitstoets bij de EU-voorstellen inzake het EU-mobiliteitspakket Tweede Kamer - 34.734, TK, 1
8 juni 2017 Bevat bijlagen
De regering stuurde 26 juni 2017 het BNC-fiche over het voorstel aan de Eerste Kamer.
Het doel van het voorstel is om de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen te bevorderen en de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van tolgelden in de Europese Unie gemakkelijker te maken. Het kabinet is positief over de subsidiariteit van het voorstel. Een deel van de lidstaten gebruikt namelijk tolsystemen die niet onder de European Electronic Tol Service (EETS) richtlijn vallen. De aanpassing zou de interoperabiliteit kunnen verbeteren. Volgens het kabinet zouden alternatieven, zoals zelfregulering en volledige technische en procedurele harmonisering niet proportioneel zijn, waardoor het kabinet de proportionaliteit van het voorstel ook positief beoordeelt.
In Nederland zal de EETS-richtlijn van toepassing zijn op de Westerscheldetunnel en de toekomstige tolwegen ViA15 en Blankenburgverbinding, waarbij gebruik zal worden gemaakt van automatic number plate recognition (ANPR).
Het richtlijnvoorstel bevat nieuwe regels voor de interoperabiliteit van elektronische tolheffing. Veel lidstaten hebben tolheffingssystemen. Slechts sommige van deze systemen bieden grensoverschrijdende interoperabiliteit. Dit brengt hoge kosten met zich mee voor zowel gebruikers als overheden. Door de nieuwe maatregelen moeten deze kosten lager uitvallen.
Het richtlijnvoorstel bevat daarnaast regels voor het vergemakkelijken van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Europese Unie.
-
Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter vergemakkelijking van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie (herschikking) commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)280
31 mei 2017 -
Impact assessment bij het voorstel over de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen en grensoverschrijdende informatieuitwisseling [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)190
31 mei 2017 -
Samenvatting van het impact assessment bij het voorstel over de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen en grensoverschrijdende informatieuitwisseling werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)191
31 mei 2017 -
Ex-post evaluatie Final Report bij het voorstel over de inoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)192
31 mei 2017 -
Executive summary van de ex-post evaluatie van de richtlijn over tolheffing [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)193
31 mei 2017
De Raad heeft op 4 maart 2019 de richtlijn aangenomen na goedkeuring door het Europees Parlement. Op 29 maart 2019 is richtlijn 2019/520 gepubliceerd in het Europees Publicatieblad.
In de derde kwartaalrapportage van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat van september 2018 over EU-wetgevingsonderhandelingen in de Milieuraad & Transportraad werd bij de stand van zaken aangegeven dat het voorstel zich momenteel bevindt in de triloogfase met onderhandelingen tussen de Commissie, de Raad en het Europees Parlement.
Op 7 juni 2018 bereikte de Transportraad een algemene oriëntatie over het voorstel.
Op 5 december 2017 vond tijdens de Transportraad een beleidsdebat plaats over de EETS-richtlijn en de Eurovignet richtlijn.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
EU-wetgevingsonderhandelingen Milieuraad & Transportraad 25 september 2018
-
-
-
-
brief regering; Verslag van de Transportraad van 5 december 2017 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - 21.501-33, TK, 689
18 december 2017
Op 14 februari 2019 heeft het Europees Parlement een wetgevingsresolutie over het voorstel aangenomen.
Op 5 juni 2018 bracht de commissie voor Vervoer en Toerisme haar advies uit voor eerste lezing.
Op 28 maart 2018 bracht de commissie LIBE haar advies uit over het richtlijnvoorstel.
Op 24 mei 2018 stemde de commissie voor vervoer en toerisme (TRAN commissie) in met een ontwerpverslag (PE 615.481).
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
-
Wetgevingsresolutie inzake richtlijnvoorstel interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen resolutie Europees Parlement - P8_TA-PROV(2019)0122
14 februari 2019 -
Verslag commissie vervoer en toerisme inzake richtlijnvoorstel interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer verslag Europees Parlement - PE 615.481v02-00
5 juni 2018 -
Advies LIBE richtlijnvoorstel interoperabiliteit elektronische tolheffingssystemen wegverkeer advies Europees Parlement - PE616.760v03-00
28 maart 2018 -
Amendementen 15-168 - ontwerpverslag 21-2-2018 verslag Europees Parlement - PE618.183v01-00
21 februari 2018 -
Europees Parlement - Ontwerpverslag met amendementen COM(2017)280 Europees Parlement - PE 615.481
19 december 2017
Op 11 oktober 2017 startte de Tsjechische Senaat een politiek dialoog met de Europese Commissie inzake het voorstel.
Op 19 september 2017 stuurde de Roemeense Senaat een standpunt in het kader van de politieke dialoog naar de Europese Commissie
Op 3 augustus 2017 stuurde de Italiaanse senaat een opinie in het kader van de politieke dialoog naar de Europese Commissie over het Europese mobiliteitspakket.
De deadline voor het indienen van subsidiariteitsbezwaren op het voorstel was 7 september 2017.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.
-
-
Opinie van de Roemeense Senaat inzake COM(2017)280 standpunt lidstaat 19 september 2017
-