Het voorstel voor een verordening betreft nieuwe CO2-normen van personenauto's en bestelwagens in 2025 en 2030.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
nationaal
Op 27 maart 2018 besloot de commissie om het verslag van een schriftelijk overleg met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 19 maart 2018 voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
Op 27 maart 2019 heeft het Europees Parlement een wetgevingsresolutie aangenomen over 'Emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen'.
volledige titel
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in het kader van de geïntegreerde benadering van de Unie om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 715/2007 (herschikking)
document Europese Commissie
COM(2017)676, d.d. 8 november 2017
rechtsgrondslag
Artikel 192 VWEU
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwante dossiers
Op 25 april 2019 is verordening 2019/631 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011 gepubliceerd in het Europees Publicatieblad L111/13. De verordening is van toepassing vanaf 1 januari 2020.
Op 27 maart 2018 besloot de commissie om het verslag van een schriftelijk overleg met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 19 maart 2018 voor kennisgeving aan te nemen.
Op 19 maart 2018 stuurde de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat een antwoord op de brief van 19 februari 2018. De commissie bespreekt het verslag van een schriftelijk overleg op 27 maart 2018.
Op 13 februari 2018 leverde de fracties van D66 (Schaper) en GroenLinks (Vos) inbreng voor schriftelijk overleg met de regering. De brief is op 19 februari 2018 naar de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat verstuurd.
Op 19 december 2017 besloot de commissie inbreng voor schriftelijk overleg te leveren wanneer de Nederlandse vertaling van het voorstel beschikbaar is.
-
-
verslag van een schriftelijk overleg inzake het tweede mobiliteitspakket van de Europese Commissie
Op 27 maart 2018 door de commissie IWO voor kennisgeving aangenomen Eerste Kamer - 34.734; 34.835, EK 34.734 / 34.835, B
20 maart 2018 -
-
-
Op 8 februari 2018 vond een hoorzitting / rondetafelgesprek plaats over het schone mobiliteitspakket.
Op 22 januari 2018 nam een delegatie van de vaste commissie voor I&W deel aan een werkbezoek in Brussel om het Tweede EU-mobiliteitspakket te bespreken.
Op 13 december 2017 vond een algemeen overleg met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat plaats over het behandelvoorbehoud bij het voorstel.
-
Verslag van een werkbezoek van een delegatie uit de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat aan Brussel op 22 januari 2018 34.734, TK, 27
14 februari 2018 Bevat bijlagen -
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 13 december 2017, over Behandelvoorbehoud CO2-emissies auto’s en busjes Tweede Kamer - 22.112, TK, 2463
19 januari 2018
Op 8 december 2017 heeft de regering een brief naar de Kamer gestuurd met daarin haar standpunten over de conceptverordening van de Europese Commissie voor nieuwe CO2-normen van personenauto’s en bestelwagens in 2025 en 2030.
De commissie baseert zich op de bevoegdheid op grond van artikel 192 VWEU wat onder andere betrekking heeft op het behoud, de bescherming en verbetering van de kwaliteit van het milieu. De regering kan zich vinden in deze rechtsgrondslag.
Klimaatverandering heeft grensoverschrijdende effecten en daarom ziet de regering de noodzaak om één Europese markt in voertuigen te waarborgen, waarbij het stellen van CO2-normen tevens een Europese aanpak vergt. Het oordeel ten opzichte van de subsidiariteit is daarom positief.
Het ambitieniveau van dit voorstel is volgens de regering wel te laag om tegemoet te komen aan het Klimaatakkoord van Parijs en aan de emissiereductie in de non-ETS (transport, gebouwen, landbouw, afval) sectoren. De regering heeft daarom een negatief oordeel ten opzichte van de proportionaliteit. In de onderhandelingen zal de regering zich dan ook inzetten voor strengere normen en sancties wanneer deze niet worden nageleefd.
-
brief regering; Fiche: Verordening voor nieuwe CO2 normen van personenauto’s en bestelwagens in 2025 en 2030 Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, TK, 2440
8 december 2017
In dit verordeningsvoorstel worden kostenefficiënte CO2-emissiedoelstellingen voor nieuwe lichte voertuigen tot en met 2030 vastgesteld in combinatie met een specifiek stimuleringsmechanisme om het aandeel van emissiearme en emissievrije voertuigen te vergroten. Hiermee wordt gewaarborgd dat de automobielindustrie van de EU het technologisch leiderschap behoudt, waardoor het concurrentievermogen wordt versterkt en de werkgelegenheid wordt gestimuleerd. Hiermee worden ook de brandstofverbruikskosten voor consumenten verlaagd.
Tegelijkertijd draagt het voorstel bij om aan de verplichtingen van de EU in het kader van de Overeenkomst van Parijs te voldoen. Het stimuleringsmechanisme om het aandeel van emissiearme en emissievrije voertuigen te vergroten, zal met name bijdragen tot de vermindering van luchtverontreinigende stoffen en vervolgens de luchtkwaliteit verbeteren, wat voordelen voor de volksgezondheid oplevert. Het is een aanvulling op de huidige inspanningen om luchtkwaliteitsproblemen op stedelijk, regionaal en nationaal niveau
aan te pakken.
-
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake het stellen van emissiestandaarden voor nieuwe personenauto's en nieuwe, commerciële lichte voertuigen, als onderdeel van het integrale programma van de Unie om CO2-emissies te verminderen bij lichte voertuigen commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)676
8 november 2017 -
Annex bij het voorstel voor een verordening inzake het stellen van emissiestandaarden voor nieuwe personenauto's en nieuwe, commerciële lichte voertuigen, als onderdeel van het integrale programma van de Unie om CO2-emissies te verminderen bij lichte voertuigen [en] commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)676 ANNEX
8 november 2017 -
Impact assessement bij het voorstel voor een verordening inzake het stellen van emissiestandaarden voor nieuwe personenauto's en nieuwe, commerciële lichte voertuigen, als onderdeel van het integrale programma van de Unie om CO2-emissies te verminderen bij lichte voertuigen [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)650
8 november 2017 -
Samenvatting van het impact assessment bij het voorstel voor een verordening inzake het stellen van emissiestandaarden voor nieuwe personenauto's en nieuwe, commerciële lichte voertuigen, als onderdeel van het integrale programma van de Unie om CO2-emissies te verminderen bij lichte voertuigen [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)651
8 november 2017
Aan de hand van de kwartaalrapportages oktober-december 2018 over lopende onderhandelingen over transport- en milieudossiers informeerde de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat dat op 17 december 2018 tijdens een triloog een voorlopig politiek akkoord is bereikt over CO2-standaarden voor personenauto’s en bestelbusjes. Begin 2019 wordt de definitieve wettekst aan lidstaten en het Europees Parlement voorgelegd voor instemming met oog op afronding nog voorafgaand aan de EP-verkiezingen.
Op 10 oktober 2018 bereikte de Milieuraad een overeenkomst over het voorstel. De overeenkomst betekent dat het Oostenrijkse voorzitterschap een mandaat heeft om onderhandelingen met het Europees Parlement te beginnen.
Op 25 juni 2018 werd tijdens de Milieuraad voor het eerst op politiek niveau gesproken over het voorstel. Hierbij gaf Nederland aan dat er meer gedaan moet worden aan het ambitieniveau van het voorstel. De gemaakte opmerkingen en gedeelde standpunten van de milieuministers worden betrokken in de verdere besprekingen bij het bepalen van het standpunt van de Raad in een later stadium.
Tijdens de Milieuraad van 5 maart 2018 vond er een presentatie over het voorstel plaats. De Commissie riep de Raad op tot een spoedige behandeling om nog binnen deze legislatuur tot een afronding van het dossier te komen.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag Milieuraad van 20 december 2018 21.501-08, TK, 757
18 januari 2019 Bevat bijlage -
-
-
Council of the European Union - CO2 emission standards for cars and vans: Council agrees its position Milieu Raad - 548/18
10 oktober 2018 -
brief regering; Geannoteerde agenda Milieuraad van 9 oktober 2018 Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - 21.501-08, TK, 740
25 september 2018 Bevat bijlage -
EU-wetgevingsonderhandelingen Milieuraad & Transportraad 25 september 2018
-
brief regering; Geannoteerde agenda Milieuraad op 25 juni 2018 in Luxemburg 21.501-08, TK, 731
11 juni 2018
Op 27 maart 2019 heeft het Europees Parlement een wetgevingsresolutie aangenomen over 'Emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen'.
Op 20 november 2018 publiceerde de onderzoeksdienst van het Europees Parlement (EPRS) een voortgangsrapportage over de behandeling van het voorstel.
Op 3 oktober 2018 werd tijdens een plenaire stemming het verslag met amendementen over het voorstel (PE 619.135v02-00) met 389 voor, 239 tegen en 41 onthoudingen aangenomen.
Op 18 september 2018 publiceerde de commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid (ENVI) een verslag (PE 619.135v02-00) met amendementen die zijn ingediend bij het voorstel. Op 3 oktober werd er tijdens een plenaire zitting over het verslag gestemd.
Op 6 april 2018 publiceerde de adviesgroep van de juridische diensten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie een advies over het voorstel (PE 618.098).
Op 14 maart 2018 publiceerde de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid (ENVI) een rapport met amendementen over het voorstel (PE 619.135).
Op 5 februari 2018 publiceerde het Europees Parlement een briefing over het voorstel.
Op 31 januari 2018 publiceerde het Europees Parlement een analyse over het impact assessment van de Europese Commmissie horende bij het voorstel.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Resolutie - Emissienormen nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen resolutie Europees Parlement - P8_TA-PROV(2019)0304
27 maart 2019 -
Europees Parlement - Briefing - EU Legislation in Progress - CO2 standards for new cars and vans Europees Parlement - PE 614.689
20 november 2018 -
Europees Parlement - Ontwerpverslag met amendementen COM(2017)676 Europees Parlement - PE619.135v02-00
18 september 2018 -
Europees Parlement - Advies Commissie juridische zaken inzake COM(2017)676 Europees Parlement - PE 618.098
6 april 2018 -
Europees Parlement - Ontwerpverslag met amendementen COM(2017)676 Europees Parlement - PE 619.135
14 maart 2018 -
-
EPRS Briefing - Review of CO2 emission standards for new cars and vans [en] Europees Parlement - PE 615.640
31 januari 2018
Op 21 maart 2018 stuurde de commissie Europese zaken van het Portugese Parlement een opinie naar de Europese Commissie waarin zij aangeeft het voorstel in lijn met het subsidiariteitsbeginsel te vinden.
Op 19 maart 2018 stuurde de commissie Europese zaken van de Roemeense Senaat een opinie naar de Europese Commissie waarin zij aangeeft het voorstel in lijn met het subsidiariteitsbeginsel te vinden.
Op 26 februari 2018 nam de Tsjechische Kamer van Afgevaardigden een resolutie aan inzake het voorstel
Op 26 februari 2018 heeft de Spaanse Cortes Generales een resolutie aangenomen waarin zij aangeeft het voorstel in lijn met het subsidiariteitsbeginsel te vinden.
De deadline voor het indienen van een subsidiariteitsbezwaar op het voorstel is 27 maart 2018.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.
-
-
-
Resolutie Tsjechische Kamer van Afgevaardigden COM(2017)676 en COM(2017)647 26022018
26 februari 2018