Dinsdag 3 december 2024, commissie Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.Commissieagenda onderdeel I&W

3.36440

Wet bemanning zeeschepen

Beslispunt

Wenst de commissie:

  • het wetsvoorstel af te doen als hamerstuk of na stemming?
  • aan de Kamervoorzitter een datumvoorstel voor een plenair debat te doen?

Toelichting

Op 12 november jl. heeft de commissie het derde verslag bij dit wetsvoorstel uitgebracht. Dit is in beginsel de laatste schriftelijke ronde; de commissie kan alleen een vierde verslag uitbrengen met verlof van de Kamer (artikel 46 RvO). Bij het uitbrengen van het derde verslag heeft de commissie opgemerkt dat zij, onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de nota naar aanleiding van het derde verslag, het wetsvoorstel gereed acht voor plenaire afhandeling op een nog nader te bepalen moment en wijze. Voor wat betreft de wijze van afhandeling zijn de opties: hamerstuk/stemming of plenair debat.


Bespreking wijze van plenaire afhandeling

4.Vervolg deskundigenbijeenkomsten water

Beslispunten

  • Op welke wijze wenst de commissie een vervolg te geven aan de deskundigenbijeenkomsten water?
  • Op welke wijze wenst zij de brieven van de minister van I&W over het thema water daarbij te betrekken?

Toelichting

De commissie heeft het afgelopen jaar vier deskundigenbijeenkomsten water gehouden. Het betrof:

  • 19 maart 2024: deskundigenbijeenkomst over het principe ‘water en bodem sturend’: Verslag;
  • 26 maart 2024: deskundigenbijeenkomst waterveiligheid: Verslag;
  • 2 juli 2024: deskundigenbijeenkomst waterkwaliteit: Verslag;
  • 26 november 2024: deskundigenbijeenkomst uitvoeringspraktijk: Verslag.

Daarnaast heeft de commissie verschillende brieven van de minister van I&W ontvangen over het thema water. Zie daarvoor de agendapunten 5-8. De vraag is nu hoe de commissie een vervolg wenst te geven aan de vier deskundigenbijeenkomsten en hoe zij de genoemde brieven daarbij wenst te betrekken. Grosso modo heeft de commissie de volgende vier opties, die elkaar geenszins uitsluiten:

  • 1. 
    Schriftelijk overleg met de minister over de opbrengsten van de deskundigenbijeenkomsten en de brieven;
  • 2. 
    Een mondeling overleg met de minister over de opbrengsten van de deskundigenbijeenkomsten en de brieven;
  • 3. 
    De opbrengsten van de deskundigenbijeenkomsten en de brieven betrekken bij de behandeling van de begroting voor het jaar 2025. Overigens concludeerde de commissie in haar vergadering van 5 november jl. dat het haar voorlopige inschatting was dat een plenair debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat 2025, de begroting Mobiliteitsfonds 2025 en de begroting Deltafonds 2025 niet wenselijk was. Deze voorlopige inschatting bindt de commissie geenszins. Zij bespreekt 10 december aanstaande de formele procedure.
  • 4. 
    Een themadebat op grond van artikel 51 RvO over de opbrengsten van de deskundigenbijeenkomsten en de brieven. Hiervoor is toestemming van de plenaire vergadering nodig. De Tijdelijke commissie werkwijze Eerste Kamer heeft in 2017 een aantal overwegingen geformuleerd die bij een voorstel voor een themadebat kunnen worden betrokken. Commissies en leden kunnen hiervan bij het opstellen van een voorstel gebruikmaken:
    • • 
      voor een themadebat bestaat een duidelijke, welomschreven aanleiding;
    • • 
      voor een themadebat wordt een goed afgebakend thema gekozen;
    • • 
      bij voorkeur wordt gekozen voor een thema dat het niveau van een enkele commissie of een enkel beleidsterrein overstijgt en waarin wordt getracht dwarsverbanden te leggen;
    • • 
      reeds bij de voorbereiding van een themadebat wordt gezocht naar gemeenschappelijke uitgangspunten en doelstellingen: wat willen we als commissie(s) of als Eerste Kamer met dit debat bereiken? Daarop wordt vervolgens tijdens het debat gefocust;
    • • 
      een themadebat is bij voorkeur op enigerlei wijze gerelateerd aan het onderwerp wetgevingskwaliteit, waarbij het begrip ‘wetgeving’ ruim kan worden genomen: het kan ook gaan om internationale verdragen, EU-recht of elementen van de democratische rechtsstaat.

De commissie kan uit deze opties een keuze maken.


Bespreking

5.27625, H

Brief van de minister van I&W ter aanbieding van 'De staat van ons water 2023'; Waterbeleid

Beslispunt

Hoe wenst de commissie de brief van 4 juni 2024 te behandelen?

Toelichting

De commissie verzocht de minister van I&W in haar vergadering van 28 mei 2024 om de aan de Tweede Kamer toegezonden rapportage 'De Staat van Ons Water' van de partners van het bestuursakkoord Water ook rechtstreeks aan de Eerste Kamer te doen toekomen. De minister heeft met de op 4 juni 2024 gezonden brief aan dit verzoek uitvoering gegeven. De commissie besloot eerder het agendapunt met de brief aan te houden en - samen met de overige brieven over wateraangelegenheden (heden geagendeerd onder agendapunten 6, 7 en 8) - opnieuw te agenderen nadat de vierde deskundigenbijeenkomst over water had plaatsgevonden. Dit is inmiddels het geval.


Bespreking



6.27625, I

Brief van de minister van I&W over voortgang van het waterkwaliteitsbeleid en de Kaderrichtlijn Water; Waterbeleid

Beslispunt

Hoe wenst de commmissie de brief van 1 augustus 2024 te behandelen?

Toelichting

Bij brief van 27 juni 2024 heeft de minister van I&W de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het waterkwaliteitsbeleid en de Kaderrichtlijn Water. De commissie verzocht de minister van I&W in haar vergadering van 9 juli jl. om deze brief ook rechtstreeks aan de Eerste Kamer aan te bieden. De minister heeft met de thans geagendeerde brief aan dit verzoek uitvoering gegeven. De commissie besloot eerder het agendapunt met de brief aan te houden en - samen met de overige brieven over wateraangelegenheden (heden geagendeerd onder agendapunten 5, 7 en 8) - opnieuw te agenderen nadat de vierde deskundigenbijeenkomst over water had plaatsgevonden. Dit is inmiddels het geval.


Bespreking

7.27625, J

Brief van de minister van I&W ter aanbieding van verbeterplannen drinkwaterbedrijven; Waterbeleid

Beslispunt

Hoe wenst de commissie de brief van 1 oktober 2024 te behandelen?

Toelichting

Bij brief van 1 oktober 2024 heeft de minister van I&W de Kamer ter informatie de verbeterplannen van de drinkwaterbedrijven aangeboden naar aanleiding van de resultaten van de prestatievergelijking over 2022. De verbeterplannen zijn in het kader van artikel 44 van de Drinkwaterwet aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toegezonden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gebruikt de inhoud van de verbeterplannen bij de uitvoering van de volgende prestatievergelijking. De plannen geven inzicht in de voornemens van de drinkwaterbedrijven om prestaties te verbeteren. De commissie besloot eerder het agendapunt met de brief aan te houden en - samen met de overige brieven over wateraangelegenheden (heden geagendeerd onder agendapunten 5, 6 en 8) - opnieuw te agenderen nadat vierde deskundigenbijeenkomst over water had plaatsgevonden. Dit is inmiddels het geval.


Bespreking

8.32698, C

Brief van de minister van I&W met kabinetsreactie op rapport Algemene Rekenkamer 'Voorbij de dijk: keuzes in het waterveiligheidsbeleid'; Hoogwaterbeschermingsprogramma

Beslispunt

Hoe wenst de commissie de brief van 27 mei 2024 te behandelen?

Toelichting

De commissie heeft de minister van I&W in haar vergadering van 14 mei 2024 verzocht om de aan de Tweede Kamer toegezonden kabinetsreactie op het rapport “Voorbij de dijk. Keuzes in het waterveiligheidsbeleid” van de Algemene Rekenkamer ook rechtstreeks aan de Eerste Kamer te doen toekomen. De minister heeft bij brief van 27 mei 2024 aan dit verzoek voldaan. De commissie besloot eerder het agendapunt met de brief aan te houden en - samen met de overige brieven over wateraangelegenheden (heden geagendeerd onder agendapunten 5, 6 en 7) - opnieuw te agenderen nadat de vierde deskundigenbijeenkomst over water had plaatsgevonden. Dit is inmiddels het geval.


Bespreking



9.Stand van de Uitvoering Ministerie van I&W

Beslispunt

Welke fracties wensen heden inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van I&W te leveren?

Toelichting

Bij de vergadering van 5 november 2024 was de notitie 'uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen' ter kennisneming bijgevoegd. Deze notitie is opgesteld door een werkgroep van de Kamer. De notitie bevat vijf voorstellen voor acties in de Kamercommissies. Voorstel 4 luidt:

De jaarlijkse standen van de uitvoering van de uitvoeringsorganisaties (die ten grondslag liggen aan het generieke rapport Staat van de Uitvoering) ter bespreking agenderen in de verantwoordelijke commissie(s).

De voor de commissie I&W/VRO relevante standen van de uitvoering op het gebied van I&W zijn:

  • Airport Coordination Netherlands (ACNL);
  • Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS);
  • Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR);
  • IBKI (instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche);
  • Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)
  • Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL);
  • Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO);
  • ProRail;
  • RDW;
  • Rijkswaterstaat.

Deze uitvoeringsorganisaties komen gezamenlijk aan de orde in de bijgevoegde Stand van de Uitvoering Ministerie IenW 2023. De commissie besloot op 19 november jl. om n.a.v. de Stand van Uitvoering van I&W heden gelegenheid te bieden voor het leveren van ingreng voor schriftelijk overleg met de minister van I&W. De Stand van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), wellicht ook relevant voor de commissie, kan hier desgewenst bij betrokken worden.

De commissie besloot daarnaast n.a.v. de standen van uitvoering op het gebied van VRO om op 17 december a.s. gelegenheid te bieden voor het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van VRO.


Inbreng voor schriftelijk overleg


10.21501-33, P

Beslispunt

Geeft de brief van 19 november 2024 aanleiding tot het leveren van inbreng voor nader schriftelijk overleg met de bewindslieden van I&W? Zo ja, op welke termijn?

Toelichting

Op 18 september 2024 heeft de Kamer van de bewindslieden van I&W een afschrift ontvangen van de beantwoording van vragen in het schriftelijk overleg met de Tweede Kamer naar aanleiding van de Informele Transportraad op 19-20 september 2024. Het afschrift was bij de mededelingen van de commissievergadering IWO van 24 september 2024 gevoegd. De commissie besloot op verzoek van het lid Van Langen-Visbeek (BBB) het stuk voor inbreng voor schriftelijk overleg te agenderen op 15 oktober 2024. Bij brief van 22 oktober zijn vragen aan de regering gesteld, gebaseerd op inbreng van de leden van de fractie van de BBB. De antwoordbrief van 19 november jl. is heden ter bespreking bijgevoegd.


Bespreking verslag van een schriftelijk overleg

11.36600 XII, B

Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van I&W over Jaarplan 2025 van de Inspectie Leefomgeving en Transport; Begrotingsstaten Infrastructuur en Waterstaat 2025

Beslispunt

Geeft de brief van 20 november 2024 aanleiding tot het leveren van inbreng voor nader schriftelijk overleg met de minister van I&W? Zo ja, op welke termijn?

Toelichting

Bij brief van 17 september 2024 heeft de minister van I&W de Kamer, mede namens de minister van VRO en de staatssecretaris van I&W, het Jaarplan 2025 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aangeboden. Brief en jaarplan waren bij de mededelingen van de commissievergadering IWO van 24 september 2024 gevoegd. De commissie besloot vervolgens op verzoek van het lid Thijssen (GroenLinks-PvdA) het Jaarplan voor inbreng voor schriftelijk overleg te agenderen op 15 oktober 2024. Bij brief van 22 oktober 2024 is een brief met vragen gestuurd, gebaseerd op inbreng van de leden van de fracties van de BBB en GroenLinks-PvdA, mede namens de fracties van D66, de SP, de ChristenUnie, de PvdD en OPNL. De antwoordbrief van de minister van 20 november jl. is heden ter bespreking bijgevoegd.


Inbreng voor schriftelijk overleg

12.31936, BH

Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van I&W over de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau' (NRD); Luchtvaartbeleid

Beslispunt

Geeft de brief van 25 november 2024 - al dan niet in samenhang met de brieven bij de agendapunten 13 en 14 - aanleiding tot het leveren van inbreng voor nader schriftelijk overleg met de minister van I&W? Zo ja, op welke termijn?

Toelichting

Bij brief van 27 juni 2024 heeft de minister van I&W de Kamer de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) aangeboden, die is opgesteld in het kader van de voorgenomen wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Achtergrond van de wijziging is de civiele procedure die de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat heeft aangespannen. De wijziging van het LVB moet uiterlijk eind maart 2025 in werking treden. Een van de stappen die in het kader van de wijzging van het LVB moeten worden genomen is het opstellen van een milieueffectrapport (MER). Als startdocument voor het mer-proces is bedoelde notitie opgesteld. Ook wordt beschreven voor welke voorgenomen maatregel de milieueffecten worden onderzocht en in het MER in kaart worden gebracht. De Commissie voor de milieueffectrapportage werd gevraagd te adviseren over de reikwijdte en het detailniveau van het MER.

De commissie besloot op 9 juli 2024 om in schriftelijk overleg te treden en bij brief van 16 september 2024 zijn vragen aan de minister gesteld, gebaseerd op inbreng van de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, de PvdD en de SP gezamenlijk. De antwoordbrief van 25 november 2024 is heden ter bespreking bijgevoegd.

Terwijl de commissie nog in afwachting was van voormelde antwoordbrief, werd de Kamer bij brief van de minister van I&W van 12 november 2024 (31936, BG) een reactienota met het advies van het bevoegd gezag aangeboden. Deze is heden geagendeerd onder agendapunt 13.

Vanwege het uitblijven van antwoorden besloot de commissie eerder de brief van de minister van I&W (33936, BC) ter aanbieding het advies van de Commissie mer voorlopig aan te houden. Deze brief is heden geagendeerd onder agendapunt 14.

Voorgeschiedenis

Bij brief van 16 februari 2021 (31936, Y) heeft de toenmalige minister van I&W de Kamer het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) en het daarbij behorende MER in verband met de invoering van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel (NNHS) aangeboden. De minister van I&W is bij brief van 4 maart 2021 verzocht om geen onomkeerbare stappen te zetten totdat de behandeling van het ontwerpbesluit in de Kamer was afgerond. Sinds maart 2021 is er weinig gebeurd rondom het ontwerpbesluit. Het ontwerp-LVB uit 2021 zal worden ingetrokken op het moment dat het nieuwe ontwerp-LVB en de bijbehorende MER in voorhang aan de Kamer worden aangeboden. De voorhangprocedure was voorzien voor november/december 2024, maar dit wordt nu Q1 2025.


Bespreking verslag van een schriftelijk overleg

13.31936, BG

Brief van de minister van I&W over reactienota reikwijdte en detailniveau milieueffectrapport (MER) ter voorbereiding op wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB); Luchtvaartbeleid

Beslispunt

Geeft de brief van 12 november 2024 - al dan niet in samenhang met de brieven bij de agendapunten 12 en 14 - aanleiding tot het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van I&W? Zo ja, op welke termijn?

Toelichting

Bij brief van 12 november 2024 informeert de minister van I&W de Kamer over de reactienota over de reikwijdte en het detailniveau van het op te stellen milieueffectrapport (MER) ter voorbereiding op de wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). De reactienota is als bijlage bij deze brief opgenomen. Zie voor een verdere toelichting de toelichting bij agendapunt 12.


Inbreng



14.31936, BC

Brief van de minister van I&W ter aanbieding advies Commissie mer ter voorbereiding op ontwerpbesluit tot wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol; Luchtvaartbeleid

Beslispunt

Geeft de brief van 10 september 2024 - al dan niet in samenhang met de brieven bij de agendapunten 12 en 13 - aanleiding tot het leveren van inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van I&W? Zo ja, op welke termijn?

Toelichting

Bij brief van 10 september 2024 heeft de minister van I&W de Kamer het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau van het milieueffectrapport ter beoorbereiding op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol aangeboden. Zie voor een verdere toelichting de toelichting bij agendapunt 12.


Bespreking

15.Rondvraag


Korte aantekeningen