De Eerste Kamer is dinsdag 11 december 2007 akkoord gegaan met invoering van een digitaal dossier voor alle burgers en bedrijven. Bij de Belastingdienst zullen de dossiers van werkgevers (bedrijven) worden opgeslagen en bij de UWV (Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen) de dossiers van werknemers. In het debat met staatssecretaris Aboutaleb (PvdA, Sociale Zaken en Werkgelegenheid) plaatsten de senatoren mevrouw Swenker (VVD) en mevrouw Böhler (GroenLinks) kritische kanttekeningen.
Fouten en correcties
Mevrouw Swenker wees erop dat meer instanties de gegevens voor het digitale dossier gaan aanleveren en dat dit voor burgers de vraag oproept wie verantwoordelijk is voor eventuele fouten en correcties. Mevrouw Böhler was bezorgd over de juistheid van de gegevens. Het systeem is op zichzelf prachtig, maar het werkt alleen goed als de gegevens kloppen, zei zij.
Groeimodel
Staatssecretaris Aboutaleb zei dat sprake is van een groeimodel waar vele partijen al naar toe werken. Zo is 60% van de gemeenten, waaronder de grote vier, gereed om gegevens voor het digitale dossier aan te leveren. Er zal een 'klantbeeld' ontstaan dat voor iedereen digitaal is te raadplegen. Het Centrum voor Werk en Inkomen zal optreden als centraal loket voor het corrigeren van eventuele onjuistheden, maar de instanties die de gegevens aanleveren zijn en blijven verantwoordelijk voor de correctheid ervan. Eventueel kunnen burgers en bedrijven bij de rechter een correctie afdwingen. De staatssecretaris verzekerde mevrouw Böhler ook, dat de risicoprofielen die aan de hand van gegevens worden opgesteld en die niet zichtbaar zullen zijn voor burgers en bedrijven ook niet tot individuele burgers en bedrijven herleidbaar zullen zijn.
Deel dit item: