T00562

Toezegging Aanpak thuisonderwijs (30.652)



De staatssecretaris van OCW zegt toe mede naar aanleiding van de ingediende motie in verband met de ontheffing van de leerplicht, de problemen met het thuisonderwijs aan te pakken. Zij zal een afschrift van de brief die zij voornemens is hierover aan de Tweede Kamer te zenden, ook aan de Eerste Kamer sturen. In de brief zal zij ook ingaan op onderwijs aan kinderen die op basis van een denominatieve grond, of lichamelijke of psychische gronden vrijstelling van de leerplicht hebben gekregen.


Kerngegevens

Nummer T00562
Oorspronkelijke nummer tz_OCW_2007_1
Status voldaan
Datum toezegging 10 juli 2007
Deadline 1 januari 2008
Verantwoordelijke(n) Staatssecretaris II van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Kamerleden drs. M.Y. Linthorst (PvdA)
Commissie commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid (OCW)
Soort activiteit Plenaire vergadering
Categorie brief/nota
Onderwerpen onderwijs
Kamerstukken Wijziging Leerplichtwet 1969 met betrekking tot criteria voor scholen (30.652)


Uit de stukken

Handelingen Eerste Kamer 2006 – 2007, [38]

Blz. 1239

Staatssecretaris Dijksma: Eerder zijn door de Eerste Kamer indringende schriftelijke vragen gesteld over het thuisonderwijs. In het overleg dat ik vorige week met de commissie mocht voeren, kwam het ook nadrukkelijk aan de orde. Wij zijn her erover eens dat alle kinderen goed onderwijs moeten krijgen. (...) De brief die ik voornemens ben aan de Tweede Kamer te sturen, zal ik ook naar de Eerste Kamer sturen. Daarin zal ik aangeven op welke wijze ik het probleem zal aanpakken.

Mevrouw Linthorst:  Maar in dit geval gaat het niet alleen om kinderen die thuisonderwijs krijgen, het gaat ook om kinderen waarvan wij niet weten of zij enige vorm van onderwijs krijgen.

Staatssecretaris Dijksma: Ja. In de brief naar aanleiding van het gesprek van vorige week heb ik aangegeven dat er meerdere categorieën kinderen zijn waarover wij moeten spreken: de kinderen die op basis van een denominatieve grond vrijstelling van de leerplicht krijgen – een heel gering aantal – en een veel grotere groep van ruim 1900 leerlingen die is vrijgesteld op lichamelijke of psychische gronden. Hierbij gaat het om kinderen die zo’n zware handicap hebben, dat zij niet altijd in staat zijn om onderwijs te volgen, ook geen speciaal onderwijs. Wij moeten voor die groep passend onderwijs bieden, waar dat mogelijk is. Op dit moment zien wij dat kinderen helaas soms, ook zonder dat ouders dat willen, thuis zitten, iets wat ik mij zeer aantrek. Waar dat kan, zullen wij dat moeten doen. Daarnaast zijn er kinderen die inderdaad op voornoemde gronden zijn vrijgesteld en thuis onderwijs genieten of helemaal geen onderwijs. Voor ons is relevant om te achterhalen waarom dat het geval is en voor welke aantallen. Daar wil ik wat aan doen.


Brondocumenten


Historie