Eerste Kamer debatteert over onderwijs



Op 17 februari 2009 voert de Eerste Kamer een beleidsdebat met alle bewindslieden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over "Sturing en botsende beleidsdoelstellingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs" (31.700 VIII).

De Eerste Kamer beperkt zich bij deze gelegenheid tot het domein van het primaire, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. In dit kader worden in het bijzonder de volgende beleidsthema's aan de orde gesteld:

  • 1. 
    Spanning tussen participatie (bijvoorbeeld tot uitdrukking komend in doorlopende leerlijnen, aanmoediging van stapelen) en kwaliteit (hogere eisen aan taal- en rekenonderwijs, eindexamens, mbo-examinering). De commissie wil hierbij ook het fenomeen schooluitval betrekken.
  • 2. 
    Spanning tussen het streven naar opwaardering van het ambt van leraar (hoger gekwalificeerde leraren) en het dreigende lerarentekort.
  • 3. 
    Spanning tussen autonomie van scholen en de maatschappelijke opdracht van het onderwijs, bijvoorbeeld in de discussie over het kunnen sluiten van zeer zwakke scholen, maar ook in het licht van de verwachtingen ten aanzien van scholen in het kader van flankerend beleid o.a. op het gebied van mediawijsheid, integratie en de diverse 'canons'.
  • 4. 
    Spanning tussen de positie van de schoolbesturen enerzijds en medezeggenschap, scholieren, leraren (de professional centraal) en ouders anderzijds (high trust of organisatie van tegenmacht bijvoorbeeld in de discussie over handhaving van de normen voor onderwijstijd). Hierbij wil de commissie ook de functies en disfuncties van schaalvergroting en "managementcultuur" betrekken.

De sprekers tijdens dit beleidsdebat zijn de senatoren Hermans (VVD), Dölle (CDA), Ten Horn (SP), Linthorst (PvdA), Thissen (GroenLinks) en De Boer (ChristenUnie).


Deel dit item: