De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zegt de Kamer toe te reageren op een vraag van het lid Slagter-Roukema over de reikwijdte van de afgeleide geheimhoudingsplicht van de IGZ.
Nummer | T01093 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 26 mei 2009 |
Deadline | 1 januari 2011 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Kamerleden | prof. dr. K.M.L. Leunissen (CDA) drs. T.M. Slagter-Roukema (SP) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport / Jeugd en Gezin (VWS/JG) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Inspectie voor de Gezondheidszorg patiëntengegevens |
Kamerstukken | Uitbreiding bestuurlijke handhaving volksgezondheidswetgeving (31.122) |
Handelingen I 2009-2010, nr. 25, p. 1056
Mevrouw Slagter-Roukema (SP): De minister heeft ons een en andermaal verzekerd dat
de IGZ gelijk met dit inzagerecht, vastgelegd in de Wubhv, een afgeleide waterdichte geheimhoudingsplicht en een verschoningsrecht heeft. Toch hebben wij nog een vraag op dit punt. Stel dat een cliënt op grond van het werkplan van de IGZ concludeert dat zijn dossier
mogelijk gelicht wordt in het kader van een thematisch onderzoek door de IGZ. De cliënt is bijvoorbeeld in jaar X behandeld op de hiv-poli van ziekenhuis Y en de IGZ neemt de uitkomsten van de hiv-poli’s in jaar X in een aantal ziekenhuizen, waaronder Y, onder de loep. Kan deze oplettende cliënt de directie van het ziekenhuis dan opdragen dat zijn dossier niet mag worden ingezien?
Handelingen I 2009-2010, nr. 25, p. 1058
Minister Klink: Mevrouw Slagter vroeg in hoeverre de afgeleide geheimhoudingsplicht waterdicht is. Zij en de juristen die haar hebben geadviseerd, hebben een punt. Het gaat hier inderdaad om de afgeleide geheimhoudingsplicht voor zover voortvloeiend uit de inzageverplichting rondom de Wubhv. De Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet openbaarheid van bestuur bieden de nodige rechtsbescherming aan de patiënt, in de zin dat er geen medische gegevens verstrekt hoeven te worden aan derden. Mocht – ik zeg dat niet voor niets met een conjunctief – het zo zijn dat daar nog hiaten inzitten, ben ik uiteraard bereid om de reikwijdte van de geheimhoudingsplicht te verbreden naar ook de andere momenten waarop de inspectie aan gegevens rondom medische dossiers komt. Dan kan bijvoorbeeld in het kader van een melding zijn. De inspectie kan door een melding door derden spontaan de beschikking krijgen over gegevens die wellicht via de Wet openbaarheid van bestuur of anderszins aan derden zijn verstrekt. Ik noemde twee wetten die in feite al voldoende dammen opwerpen. Mochten die ontoereikend zijn, wil ik kijken naar een verbreding van de afgeleide geheimhoudingsplicht van de inspectie. Aan die wens van mevrouw Slagter doe ik dus niets af.
Brondocumenten
-
stemming voortzetting behandeling en zonder stemming aangenomen Handelingen EK 2009/2010, nr. 25, blz: 1056-1059
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 33, blz: 1525-1537
-
18 juni 2010
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg van de commissie voor VWS/JG met de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over melding bezwaar tegen inzage van een medisch dossier
voor kennisgeving aangenomen op 6 juli 2010
EK, N
-
-
17 mei 2010
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
8 december 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 december 2009
Voortgang:documenten: -
8 december 2009
Voortgang:documenten: -
8 december 2009
Voortgang:documenten: -
5 juni 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 mei 2009
toezegging gedaan