De staatssecretaris van SZW zegt de Kamer, naar aanleiding van opmerkingen van de leden Ester, Scholten, Strik en Postema, toe de wet, twee jaar na inwerkingtreding, te zullen evalueren en in de jaarlijkse integrale handhavingsrapportage hierover te rapporteren.
Nummer | T01577 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 25 september 2012 |
Deadline | 1 juli 2015 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Kamerleden | Dr. P. Ester (ChristenUnie) Drs. A. Postema (PvdA) Mr. M.C. Scholten (D66) mr. dr. M.H.A. Strik (GroenLinks) |
Commissie | commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | evaluaties sanctiebeleid socialezekerheidswetten |
Kamerstukken | Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving (33.207) |
Handelingen I 2012-2013, nr. 1 -7 -blz. 55 - 56
Staatssecretaris De Krom:
De leden Ester, Scholten en Postema hadden het over de evaluatie: hoe ga ik dit in de gaten houden en hoe ga ik dit evalueren? [...] Het wetsvoorstel gaat over meerdere wetten, dus het ligt voor de hand om die evaluatie per materiewet te doen. Overigens zou je bij die evaluatie niet alleen moeten kijken naar de effectiviteit van het sanctiebeleid, maar zou je de effectiviteit van het gehele beleid moeten meten. Dat is veel zinniger dan alleen het sanctiebeleid, nog afgezien van de vraag hoe goed dat mogelijk is. Met al deze kanttekeningen –want dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan – wil ik toch toezeggen dat in de jaarlijkse integrale handhavingrapportage de stand van zaken rond de invoering van deze wet zal worden gerapporteerd. Ik wil die toezegging hier doen, al heeft mij dat intern wat moeite gekost, juist vanwege alle complicaties die ik zojuist noemde. Ik bespeurdat dit voor een aantal leden van deze Kamer een belangrijk punt is, en daarom doe ik deze toezegging. De volgende vraag is dan: hoe vaak doe je dat? Je moet het natuurlijk niet te snel doen, want dan heb je nog geen beeld. Ik stel mij voor dat wij dit twee jaar na de invoering van de wet voor de eerste keer doen. Ik hoop dat ik met deze toezegging aan de vraag tegemoet kom. [...] De uitvoering van de wet zullen wij natuurlijk in de gaten houden. Dat komt mooi uit, want ik heb net toegezegd dat wij regelmatig de stand van zaken rond de invoering en uitvoering van deze wet zullen evalueren.
Handelingen I 2012-2013, nr. 1 -7 -blz. 57 - 58
De heer Postema (PvdA):
Ik heb me voorgesteld hoe het zou zijn als we dit wetsvoorstel gaan evalueren over drie jaar, of over twee jaar, ik moet precies zij, het was een toezegging van de staatssecretaris. Hoe ziet die evaluatie er dan uit? Ik begin met de primaire doelstelling: je wilt met deze wetgeving het aantal geconstateerde fraudegevallen terugdringen. [...] Verder voorzie ik dat er in de denkbeeldige evaluatie over twee jaar grote problemen zullen worden geconstateerd ten aanzien van de uitvoering.[...] De complexiteit waarvoor gemeenten zich gesteld zullen zien, levert ook echt grote problemen op. Op het moment dat we dit soort sancties invoeren, leidt dat tot een extra administratielast. [...]Verder verwacht ik ook dat uit de evaluatie zal blijken dat zich wel degelijk knelpunten hebben voorgedaan op het individuele niveau. [...]Ik voorspel daarom dat er overt wee jaar in de evaluatie in ieder geval één ding niet zal zijn gerealiseerd, met alle kanttekeningen die ik eerder heb gemaakt, en dat is die bezuinigingsdoelstelling.
De heer Ester (ChristenUnie):
Wij zijn blij met de toezegging om de wet grondig te evalueren. We gaan er dan ook van uit dat dit een stevige evaluatie zal zijn. Het is namelijk ook een toetsing van de realiteitswaarde van onze kritische bemerkingen. Wij waarderen de toezegging van de staatssecretaris op dit punt. Maar nogmaals, wij gaan er wel van uit dat het een stevige toetsing zal zijn, zowel van het implementatieproces als van de werking van de wet. Voor een dergelijke evaluatie leent zich een groot aantal vragen, die ik graag aan de staatssecretaris wil meegeven met het verzoek om erop te reageren. Vormen deze vragen enigszins de context van zo'n evaluatie? De eerste vraag is natuurlijk of aanscherping van het sanctiebeleid een succesvol beleidsinstrument is geweest om frauduleus gedrag tegen te gaan. [...] En wat zijn, ten tweede, de gevolgen van het nieuwe beleid voor gezinnen en kinderen in financiële crisissituaties? [...] Ik vraag dus nogmaals aandacht in de evaluatie voor de rol en de kansen van preventief beleid. Daarnaast vraag ik ook om het monitoren van de ervaringen van gemeenten en uitkeringsorganisaties met het sanctiebeleid.
Handelingen I 2012-2013, nr. 1 -7 -blz. 61 - 62
Staatssecretaris De Krom:
De heer Postema heeft een aantal criteria aangegeven voor de evaluatie. Hij zei terecht dat het lastig zal zijn om de effecten en het eventuele dalen van het aantal fraudegevallen specifiek aan deze wet toe te rekenen. Ik ben dat geheel met hem eens en ik heb dat in de eerste termijn ook gezegd. Uiteindelijk gaat het om het hele beleid: preventie, voorlichting, handhaving, de organisatie vande handhaving en als sluitstuk het sanctiebeleid. Ik neemde opmerkingen over de evaluatie natuurlijk mee, maar het zal niet eenvoudig zijn. We doen natuurlijk ons best om het zo goed mogelijk te doen. In de Tweede Kamer heb ik al gezegd dat het voor de hand ligt om de evaluatie te doen in al die materiewetten. Nu heb ik deze Kamer een toezegging gedaan en het spreekt vanzelf dat wij het zo goed mogelijk zullen doen. We moeten wel heel goed kijken hoe we dat precies zullen doen. De heer Postema heeft een aantal suggesties gedaan en die neem ik uiteraard mee. [...]
De heer Ester hecht aan een stevige evaluatie. Het zal niet eenvoudig zijn om precies die effecten toe te rekenen aan alleen het sanctie-instrument, ook al omdat die wetten van elkaar verschillen en verschillende doelgroepen hebben. Ik zeg hem toe dat we dat op een zo zorgvuldig mogelijke manier zullen doen. Maar over hoe we dat doen, moeten we echt goed nadenken. De heer Ester deed daarvoor een aantal suggesties, waarnaar we zeker zullen kijken. Is de pakkans gestegen? Dat hangt bijvoorbeeld ook af van de vraag of we erin slagen de wet bestandskoppeling door de Kamer te krijgen. Met andere woorden: het is vrij complex. Maar als de heer Ester zegt te hechten aan een zorgvuldige evaluatie, dan hecht ik daar ook aan. Daar zullen we ons best voor doen. Ik onderstreep de woorden van de heer Ester in zijn afsluitende zin: solidariteit is te belangrijk om misbruik niet stevig aan te pakken.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2012/2013, nr. 1, item 7, blz. 45-63
-
13 januari 2015
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
16 december 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister van SZW over de uitvoering van de Fraudewet
voor kennisgeving aangenomen door de Commissie SZW op 13 januari 2015
EK, E
-
-Rapportage 'De boete belicht' / Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Inspectie SZW (november 2014)
-
-
3 april 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De toezegging loopt mee in de monitoring van de invoering en de uitvoering van de fraudewet. Hierover volgt verslaglegging in de jaarlijkse integrale rapportage Handhaving. Thans loopt een onderzoek naar percipieerde pakkans en in 2013 zal tevens een haalbaarheidsstudie worden verricht bij CBS om te bepalen of het mogelijk is om uitspraken te doen over de omvang van fraude binnen de sociale zekerheid. Via kerngetallen zal op termijn een beeld worden geschetst van de uitvoering van de fraudewet (tendensen) bij gemeenten, UWV en SVB. De verdere invulling van de monitoring van de fraudewet moet nog plaatsvinden. Planning: 2e kwartaal 2015 (eindbeeld)documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op 16 april 2013 en 23 april 2013
EK, E
-
-
25 september 2012
toezegging gedaan