De Eerste Kamer heeft dinsdag 26 april 2016 gedebatteerd met minister Blok (Wonen en Rijksdienst) over het wetsvoorstel voor Energieprestatievergoedingsovereenkomsten tussen verhuurders en huurders. Op dinsdag 17 mei 2016 wordt over het wetsvoorstel en een door senator Lintmeijer (GroenLinks) ingediende motie gestemd.
Het voorstel maakt het voor verhuurders en huurders mogelijk om in het kader van het energiezuinig maken van woningen energieprestatievergoedingen aan verhuurders overeen te komen voor gegarandeerde energieprestaties van woningen. Enerzijds wordt hiermee verhuurders meer zekerheid gegeven over wat zij bij huurders in redelijkheid in rekening mogen brengen. Anderzijds worden huurders beschermd tegen te hoge vergoedingen die zij voor de geleverde energie aan hun verhuurders moeten betalen.
Woonlasten
Senator Lintmeijer (GroenLinks) haalde aan dat de Secretaris Generaal van de VN, de heer Ban Ki-moon, in zijn gesprek met de Staten-Generaal vorige week het grote belang van het Klimaatakkoord van Parijs onderstreepte. De senator vroeg hoe dit wetsvoorstel zich verhoudt tot het klimaatbeleid van de regering. Het energie zuinig maken van corporatiewoningen moet volgens Lintmeijer met kracht ter hand worden genomen. De senator vroeg de minister wat er gebeurt als het daadwerkelijke energiegebruik afwijkt van het theoretische gebruik. Ook stelde hij dat het wetsvoorstel slechts kaders stelt en dat de daadwerkelijke invulling in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) wordt vastgelegd. Huurders weten dus pas waar zij aan toe zijn als de AMvB is vastgesteld. Lintmeijer vroeg in hoeverre huurders voldoende worden geïnformeerd of de prestaties van de verhuurders conform de afspraken zijn.
Senator Lintmeijer diende een motie in, die de regering verzoekt om in een ministeriële regeling vast te leggen dat woonlasten van individuele huurders bij gelijkblijvend woongedrag niet mogen stijgen als gevolg van een NOM-renovatie. Minister Blok ontraadde de motie en gaf aan dat dit de huurder in zijn vrijheid beperkt om te kosten voor hogere woonlasten en hoger wooncomfort. Bovendien levert het een forse inbreuk op de privacy om per woning het energiegebruik vast te stellen.
Onvoldragen wet
Senator Ruers (SP) stelde dat de essentiële energieregelingen niet in dit wetsvoorstel staan, maar in de AMvB worden vastgelegd. De verzwaarde voorhangprocedure is volgens Ruers geen volwaardig alternatief voor een parlementaire behandeling van een wetsvoorstel. Door alleen de kaderwet aan te nemen, kan de Kamer de uiteindelijke regelgeving onvoldoende toetsen. De senator vroeg waarom de minister niet het geheel van regels aan het parlement heeft voorgelegd. De afspraken in de AMvB raken immers de kern van de wet en gaan niet om technische details op het gebied van uitvoering. Ruers vroeg in hoeverre het nog mogelijk is om AMvB af te keuren als wetsvoorstel is aangenomen.
Huurders met spijt
Senator Van Weerdenburg (PVV) stelde dat huurders door dit wetsvoorstel een ingrijpende renovatie moeten doorstaan en daar niet noodzakelijk iets voor terugkrijgen. Van huurgenot is na een dergelijke renovatie volgens Van Weerdenburg nog amper sprake. Veel huurders ervaren overlast en krijgen spijt. Hier is volgens de senator bij de regering onvoldoende oog voor. Bovendien is er voor huurders weinig ruimte om te weigeren als buren wel instemmen. Van Weerdenburg riep burgers op om voet bij stuk te houden bij woningcorporaties als zij geen duurzame woning willen.
Belangrijke bijdrage
Senator Schouwenaar (VVD) betoogde dat het wetsvoorstel een belangrijke bijdrage aan energiebesparing, innovatie en werkgelegenheid levert. Hij gaf de initiatiefnemers, bouwers en corporaties, een compliment hiervoor. Zij moeten zo snel mogelijk de wettelijke grondslag krijgen voor het grote werk dat hen te wachten staat. Er zijn weliswaar kinderziektes op lokaal niveau volgens de senator, maar die zullen naar verwachting overwonnen worden. De voordelen van NOM-renovaties zijn volgens de senator voor iedereen duidelijk. Enkele geslaagde renovaties zullen het draagvlak hiervoor doen groeien.
Groot enthousiasme
Minister Blok (Wonen en Rijksdienst) gaf aan dat het vastleggen van specifieke, technische uitvoering in een AMvB niet afwijkt van wat gebruikelijk is. De AMvB is reeds voorgehangen aan het parlement en kan dus in samenhang met het wetsvoorstel worden beoordeeld. De minister heeft in het advies van de Raad van State niet gelezen dat deze wetstechniek staatsrechtelijk niet in orde zou zijn.
De huurder krijgt in dit wetsvoorstel een krachtige positie en hoeft slechts akkoord te gaan als de verhuurder kan aantonen dat aan alle voorwaarden is voldaan. De weg naar de Huurcommissie staat open om een laagdrempelige procedure te starten. Het opleggen van een vast tarief voor woonlastenverhoging is volgens minister Blok in het belang van zowel huurders als verhuurders. Dit leidt niet tot negatieve prikkels voor energiezuinige huurders. Er moet niet wettelijk worden vergrendeld dat woonlasten niet mogen stijgen, want dat ontneemt huurders de kans om zelf te kiezen voor een NOM-renovatie met bijbehorende woonlastenverhoging. De minister gaf aan dat hij groot enthousiasme heeft gezien bij huurders die een NOM-renovatie hebben ondergaan.
Deel dit item: