Plenair Otten bij voortzetting behandeling van het conceptbesluit tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Omgevingswet



Verslag van de vergadering van 7 maart 2023 (2022/2023 nr. 21)

Status: gecorrigeerd

Aanvang: 21.16 uur


Bekijk de video van deze spreekbeurt

De heer Otten i (Fractie-Otten):

Dank, voorzitter. Het wetgevingstraject van de Omgevingswet is symptomatisch voor alles wat er misgaat in het Nederlandse politieke proces. Vanochtend stond er in Trouw een interview met mij waarin ik heb aangekaart dat dit hele systeem aan het vastlopen is en dat ik niet de enige ben die dat constateert. Een ondoordachte, onnavolgbare en onuitvoerbare wet die er moet komen omdat hij er moet komen. Niemand kan uitleggen waarom, ook de minister niet. Wij onderkennen zeker wel de bestuurlijke problemen waarmee Nederland nu wordt geconfronteerd. Ik heb het er vanochtend met mevrouw Klip over gehad. Ze zijn er en we staan voor grote uitdagingen. Alleen worden ze volgens ons veroorzaakt door de archaïsche manier waarop het openbaar bestuur in Nederland is georganiseerd. De Omgevingswet is niet de oplossing voor die problemen. Je moet ze structureel oplossen, bijvoorbeeld door de provincies te vervangen door vijf regio's met regioparlementen die veel effectiever kunnen opereren dan het huidige overlegsysteem met provincies, IPO's, regionale samenwerkingsverbanden, gemeenschappelijke regelingen en noem maar op. Het is een oerwoud van onoverzichtelijkheid. Het probleem herkennen we en de oplossing is niet de Omgevingswet.

Werd bij de Algemene wet bestuursrecht en de invoering van het nieuw Burgerlijk Wetboek een zeer zorgvuldig en gedegen proces gevolgd en werden deze belangrijke wetgevingstrajecten gefaseerd ingevoerd, bij de Omgevingswet is het mantra: We voeren het gewoon in; we wagen de sprong in het duister; we zien wel waar het schip strandt.

Vanaf dag een hebben wij hier gezegd: begin er niet aan. Maar goed, men wil niet luisteren. Het is een politiek prestigeproject en goedschiks of kwaadschiks zal het doorgezet worden. Wij verwijzen naar de bijdrage van professor Nicolaï, hoogleraar bestuursrecht, die dit in zijn bijdrage allemaal heel goed heeft uitgelegd en geadresseerd. Wij steunen de motie van de heer Nicolaï om als het toch op een fiasco uitloopt, het Rijk daar schadeplichtig voor te stellen. Put your money where your mouth is, zouden wij tegen de minister willen zeggen. Als minister De Jonge er zo van overtuigd is dat het allemaal goed komt en dat het allemaal vlekkeloos werkt, zal hij geen moeite hebben om de motie van de heer Nicolaï oordeel Kamer te verschaffen.

Voorzitter. Ik herhaal mijn dringende advies: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Stop met deze wet of stel die minimaal vijf jaar uit, zodat die onzekerheid nu uit de markt is. Dat is ons advies. Wij zullen niet voor deze wet stemmen.

Tot slot verzoekt onze fractie om een hoofdelijke stemming wanneer dit wetsvoorstel in stemming komt.

Dank u wel.

De voorzitter:

Dank u wel, meneer Otten. Ik neem overigens aan dat u het ontwerp-KB bedoelt en niet een wetsvoorstel, want we behandelen vandaag geen wetsvoorstel. Akkoord. Dan is het woord aan mevrouw Moonen namens D66.