Dinsdag 18 februari 2025, commissies Immigratie & Asiel / JBZ-Raad (I&A/JBZ) en Justitie en Veiligheid (J&V)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.32.317 EK, PC

Brief van de ministers van J&V en A&M en de staatssecretaris Rechtsbescherming over verslag JBZ-Raad van 30 en 31 januari 2025; JBZ-Raad

Beslispunt:

Geeft het verslag van de formele JBZ-Raad van 30 en 31 januari 2025 de commissies aanleiding tot schriftelijk overleg of neemt zij deze voor kennisgeving aan?

Toelichting:

In de begeleidende brief bij het verslag van de formele JBZ-Raadbijeenkomst die op 30 en 31 januari jl. heeft plaatsgevonden in Warschau, Polen, wordt de Kamer voorts geïnformeerd over de ontbijtbijeenkomst van de Kopgroep contraterrorisme.

Geprioriteerde onderwerpen uit het verslag voor de commissies I&A/JBZ-Raad en J&V:

  • Gevolgen van de Russische oorlogsmisdaden in Oekraïne

De consequenties van de Russische oorlogsmisdaden in Oekraïne zijn voor het (Poolse) Voorzitterschap een belangrijk thema. Deze agressie heeft grote gevolgen en vormt een uitdaging voor de veiligheid en democratie in de Europese Unie. De Europese Unie heeft diverse maatregelen genomen, onder andere gericht op aansprakelijkheid en vervolging van oorlogsmisdaden. Het Voorzitterschap noemde in dat kader eveneens de inzet van Eurojust. Tijdens deze sessie richtte het Voorzitterschap zich met nameop het compenseren van slachtoffers en het versterken van het mandaat van het Europees Openbaar Ministerie (hierna: EOM).

De Europese Commissie bood ondersteuning aan bij de implementatie van Richtlijn 2024/1226 over strafbaarstelling bij niet-naleving van sancties. Verder onderzoekt de Europese Commissie de uitbreiding van het EOM-mandaat als onderdeel van de herziening van het EU-strafrecht.

  • Huidige uitdagingen en bedreigingen voor de interne veiligheid van de EU - toewerken naar een nieuw EU interne veiligheidsstrategie

Tijdens dit onderdeel werd van gedachten gewisseld over de interne veiligheid van de Europese Unie en de huidige uitdagingen en dreigingen. De Europese Commissie benadrukte dat veiligheid als een integraal onderdeel van alle EU-beleid en wetgeving moet worden beschouwd. De nieuwe EU-Interne Veiligheidsstrategie zal een brede aanpak hanteren, waarin bestrijding van georganiseerde criminaliteit, drugshandel en terrorisme centraal staan. Daarnaast worden specifieke maatregelen voorbereid voor de aanpak van desinformatie en radicalisering. Ook zal er in de EU- Interne Veiligheidsstrategie aandacht worden besteed aan de rechtmatige toegang tot data voor rechtshandhavingsautoriteiten en versterken van de agentschappen.


Bespreking

3.Werkbezoek Eurojust en Europol

Beslispunten:

  • Kan de commissie instemmen met de voorgestelde datum van maandagmiddag 12 mei 2025 voor een werkbezoek aan beide agentschappen?
  • Welke leden wensen deel te nemen aan het werkbezoek?
  • Welke onderwerpen wensen de leden terug te zien in het programma?

Eerdere besluitvorming en terugkoppeling

  • De commissies bespraken op 11 februari jl. het werkbezoek en verzochten de griffie om de volgende suggesties te onderzoeken en de uitkomsten hiervan terug te koppelen aan de commissies:
    • een werkbezoek aan Eurojust en Europol te combineren op dezelfde dag, zeker als het plaatsvindt op een maandag of woensdag;
    • beide organisaties in de Kamer uit te nodigen voor een bijeenkomst met de commissies of de gehele Kamer, in dat geval bij voorkeur op een dinsdag.
  • Een werkbezoek op dinsdag of maandagochtend bleek helaas geen optie voor Eurojust in verband met vergaderingen van de Management Board op die dag(delen). Het is wel gelukt om een datum te vinden voor een gecombineeerd bezoek aan beide agentschappen.

Voorstel datum

Vanuit de organisaties is gekomen met het voorstel voor maandag 12 mei a.s.:

  • 13.00 tot 15.00 - bezoek aan Eurojust;
  • 15.00 tot 15.30 - reizen van Eurojust naar Europol;
  • 15.30 tot 17.30 - bezoek aan Europol.

Ideeën onderwerpen:

Om te komen tot een programma zijn hieronder enkele ideeën geschetst qua onderwerpen per organisatie. Uiteraard kunt u ook andere onderwerpen aandragen. Daarnaast kan ook aan de agentschappen worden gevraagd wat zij graag zouden vertellen/willen laten zien. Gezien de tijd lijkt het raadzaam om maximaal 3-4 onderwerpen per organisatie aan te dragen (30 min per onderwerp).

Eurojust

  • korte presentatie over de rol en taken van Eurojust. Vragen om daarbij ook in te gaan op de voorziene wijziging van de Eurojustverordening om het agentschap effectiever te maken. [Vraag daarbij kan zijn over de ui tbreiding van mensen en middelen bij Europol. Welke gevolgen heeft dit voor Eurojust? ];
  • uitleg over het nieuwe in juni 2023 gelanceerde Digital Criminal Justice Programme, dat een snellere en nauwere samenwerking tussen Eurojust, de lidstaten en derde landen moet bevorderen;
  • vragen bij Eurojust om op locatie te spreken met medewerkers uit een JIT en/of een mock-up te zien van het coördinatiecentrum;
  • uitleg over vier focusgebieden van Eurojust voor de komende jaren, te weten Oekraïne, digitalisering als hoeksteen van Eurojust's activiteiten, het versterken van externe partnerschappen en het veiligstellen van voldoende middelen. [Vraag daarbij kan zijn de w ijze van prioritering werkzaamheden Europol & Eurojust. Uit de meerjarenprogramma's voor de komende tijd blijkt dat de prioriteiten van beide agentschappen uiteenlopen. Heeft dit gevolgen voor de samenwerking? Op welke wijze komen de prioriteiten tot stand?] ;
  • de rol van AI bij opsporing en vervolging in internationale samenwerking.

Europol

  • korte presentatie over de rol en taken van Europol. [Vraag daarbij kan zijn de w ijze van prioritering werkzaamheden Europol & Eurojust. Uit de meerjarenprogramma's voor de komende tijd blijkt dat de prioriteiten van beide agentschappen uiteenlopen. Heeft dit gevolgen voor de samenwerking? Op welke wijze komen de prioriteiten tot stand?] ;
  • EU-voorstellen inzake mensensmokkel (COM(2023)754 en COM(2023)755) geven een nieuwe taak aan Europol. Zijn er voldoende mensen en middelen beschikbaar voor deze nieuwe taak? Hoe ziet Europol de samenwerking met het nieuwe Europese Centrum tegen migrantensmokkel? Is er nog een rol voor Frontex weggelegd in deze?;
  • ervaringen van Andy Kraag, sinds 1 oktober 2024 hoofd van het European Serious and Organised Crime Centre (ESOCC);
  • de rol van AI bij opsporing en vervolging in internationale samenwerking [Vraag daarbij kan zijn hoe daarbij de samenwerking is met de European Data Protection Officer, in het bijzonder bij het ontwikkelen van nieuwe instrumenten/werkmethoden ];
  • uitleg over de Empact-cyclus (Europees multidisciplinair platform tegen criminaliteitsdreiging). De huidige cyclus loopt tot december 2025;
  • rondleiding door het Operationeel Centrum van Europol;
  • ontmoeting met enkele verbindingsofficieren, bijvoorbeeld die uit Oekraïne.

Bespreking datum, delegatie en onderwerpen


4.Rondvraag

5.Openstaande correspondentie

Ter herinnering: overzicht openstaande correspondentie

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp

(N)SO: (nader) schriftelijk overleg

Reactietermijn

Toelichting

I&A/JBZ

02/07/'24 aan mins A&M

NSO over toezegging T03726 en de gewijzigde motie-Van Meenen 36.373, H (D66) c.s. over een herziene inrichting van de asielprocedure en de asielketen

24/09/'24

Uitgaande brief ;

zie ook de uitgaande brief van 11 februari 2025 over de uitvoeringsagenda flexibilisering asielketen, tevens in het kader van de gewijzigde motie-Van Meenen.

06/03/'24 aan stas J&V

SO over de uitvoering van de toezegging T03505 over rapportage belemmeringen statushouders om aan het werk te gaan

03/04/'24

Uitgaande brief, beantwoording opnieuw ambtelijk gerappelleerd begin januari.

21/01/'25 aan MP

SO inzake de uitvoering van de motie-Rosenmöller 36.600, A (GL-PvdA) c.s. over onwenselijkheid om artikel 111 Vreemdelingenwet in werking te stellen

18/02/'25

Uitgaande brief

21/01/'25 aan min A&M

SO over de evaluatie Wet biometrie in de vreemdelingenketen

18/02/'25

Uitgaande brief

23/01/'25 aan EC

NSO COM(2023)755 over de richtlijn tot wijziging van minimumnormen ter voorkoming en tegengaan van hulpverlening bij illegale binnenkomst, illegale doortocht en illegaal verblijf

24/04/'25

Uitgaande brief

11/02/'25 aan min A&M

SO over de actualisering uitvoeringsagenda flexibilisering asielketen en de uitvoering van de gewijzigde motie-Van Meenen 36.373, H (D66) c.s. over een herziene inrichting van de asielprocedure en de asielketen

11/03/'25

Uitgaande brief

versie: 12/02/'25



Korte aantekeningen