De vervanging van de basisvorming in het voortgezet onderwijs door een nieuwe regeling voor de onderbouw is dinsdag 23 mei het belangrijkste agendapunt van de plenaire vergadering van de Eerste Kamer. Het betreft hier niet een onderwijskundige, maar een bestuurlijke vernieuwing. Scholen kunnen op basis van dit wetsvoorstel zelf beslissen hoe zij de kerndoelen in de onderwijsprogramma's willen uitwerken.
Controle leerroute
Er leven in de Eerste Kamer nog wel enige vragen. Zo wil de CDA-fractie weten of de globaal geformuleerde kerndoelen wel voldoende aangrijpingspunten bieden voor de inspectie om te controleren of de uitgezette leerroute voldoende substantie en continuïteit bezit om gestaag naar het eindexamen te kunnen toewerken. De CDA-fractie verwijst naar berichten over scholen die op het laatste moment nog alle zeilen bijzetten om hun leerlingen voldoende voor te bereiden op het examen.
Ook meent de CDA-fractie dat nu de inrichtingsvrijheid toeneemt het van des te meer van belang is dat leerlingen en ouders zich een beeld kunnen vormen van de onderwijskundige aanpak en daar kritisch op kunnen reageren, o.a. via de medezeggenschapsraad. Al eerder heeft de CDA-fractie aangegeven dat het kritisch meedenken van ouders en andere betrokkenen van belang is om pedagogische hypes te vermijden, de maatschappelijke inbedding van scholen te versterken en om scholen scherp te houden.
Minimale onderwijstijd
Net als het CDA wijzen ook D66 en de Onafhankelijke Senaatsfractie op de noodzaak om de minimaal te besteden onderwijstijd van 1.040 uur per schooljaar strikt te handhaven. Voor het CDA is dit een belangrijke waarborg voor de kwaliteit van het onderwijs. D66 en OSF wijzen erop dat het moeilijk zal zijn de minimale onderwijstijd vol te maken, gezien de CAO-regeling dat voor directe contacturen voor leerkrachten een maximum geldt van 750 uur per schooljaar. Dit komt overeen met 25 lessen van 50 minuten per week, gedurende 36 weken. Als een leraar gedurende 39 weken per jaar 25 lessen van 50 minuten moet geven, wordt zijn lestaak met 8,33% verhoogd, becijferen D66 en OSF. Mag verwacht worden dat de scholen dit zonder kostenstijging kunnen realiseren, vragen D66 en OSF.
Deel dit item: