Bestuurlijke boete aan zijden draad in Eerste Kamer



Het is nog maar de vraag of invoering van bestuurlijke boetes voor fout parkeerders en overtreders van andere kleine verkeersovertredingen de eindstreep haalt in de Eerste Kamer. De behandeling van het wetsvoorstel is dinsdag 11 december 2007 geschorst. De fractie van het CDA wil zich beraden over een toezegging van de ministers Hirsch Ballin (CDA, Justitie) en Ter Horst (PvdA, BZK) om deze regeling hooguit vijf jaar van kracht te laten zijn. De bedoeling is om verkeersovertredingen inclusief fout parkeren onder te brengen in de nieuwe Wet OM Afdoening. Ook de bestaande Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften en de Wet-Mulder inzake transacties ter voorkoming van vervolging zouden in de nieuwe wet worden ingepast.

Financiën

Minister Hirsch Ballin zei dat de overgangsperiode hooguit vijf jaar zal duren.

De minister drongen in de Eerste Kamer op aanvaarding voor maximaal vijf jaar van de wet bestuurlijke boetes fout parkeerders enz. omdat deze boetes de financiering opleveren voor de gemeenten om een nieuw soort politie te bekostigen. Door Bijzondere Opsporing Ambtenaren willen gemeenten bestuurlijke boetes laten opleggen aan mensen die overlast verzorgen in de openbare ruimte.

Verrast

De Eerste Kamer bleek verrast door de koppeling van de wet over de foutparkeerders aan die voor het opleggen van bestuurlijke boetes voor overlast in de openbare ruimte. Vrijwel alle fracties dreigden tegen de wet op de foutparkeerders te stemmen. CDA-senator Van de Beeten betoogde dat deze wet de 'verkeerde kant' op werkte: zijn fractie wil juist minder bestuurlijke boetes. SP-woordvoerder Kox ging het verst in zijn kritiek: hij riep de regering op de wijkagent weer op grote schaal in te voeren en 'de politie te laten doen waar de politie voor is'. Kox vond minister Ter Horst op zijn weg. De minister van BZK betoogde dat de politie al zo'n vijftien jaar steeds minder optreedt tegen 'kleine ergernissen' en dat de politie daarvoor ook eigenlijk te hoog is opgeleid. De minister vond het een goede ontwikkeling dat het bestuur zich deze ergernissen van de burger wel aantrekt en nu ook met de bestuurlijke boetes het middel krijgt om op te treden.

Geen bestuurlijke boetes

Mevrouw Broekers-Knol (VVD) betoogde dat als het toch de bedoeling is om de wet bestuurlijke boetes fout parkeren op termijn weer in te trekken deze maar beter helemaal niet ingevoerd kan worden. De overheid maakt het met bestuurlijke boetes, bestuurlijke strafsancties en gewone strafsancties er voor de burger niet transparanter op. Mevrouw Broekers vond ook dat wat de 'politie nieuwe stijl' gaat doen eigenlijk origineel politiewerk is. Zij vond het ook opmerkelijk dat door invoering van de bestuurlijke boetes er grote verschillen tussen gemeenten kunnen ontstaan: de ene gemeente kan wel voor een 'eigen' politie kiezen, terwijl een andere gemeente zich blijft verlaten op de bestaande regionale politie. Mevrouw Broekers kreeg van de ministers de verzekering dat verschillen binnen één gemeente 'onwenselijk' zijn. Liever had zij dat de ministers de mogelijkheid dat stadsdeelraden een eigen regime invoeren zouden uitsluiten.

Toezegging

De bedoeling is dat de politie nieuwe stijl in een gemeente 24 uur per dag en zeven dagen per week actief is in het bestrijden van overlast. Mevrouw Broekers kreeg de toezegging dat de gewone politie zal bijspringen als de Bijzondere Opsporing Ambtenaren in het nauw gedreven worden bij hun werk in onveilige situaties.

Huiverig

Senator Engels (D66) was het meest positief over de twee wetsvoorstellen: 'Bestuurlijke boetes zijn niet meer weg te denken. De woordvoerder van SGP en ChristenUnie senator Holdijk was huiverig. Het bestuursrecht is ingericht om bestuursdoelen te realiseren en waarborgen te bieden aan hen die met het besturen te maken krijgen en niet om criminaliteit te bestrijden. Senator Strik (GroenLinks) achtte het naast elkaar bestaan van twee stelsels van waaruit sancties kunnen worden opgelegd (bestuursrecht en strafrecht) met twee verschillende procesrechtelijke normen en rechtsbescherming, niet gunstig voor de rechtszekerheid van burgers. Wij hebben geen nieuwe wetten nodig, maar meer politieagenten, wijkagenten. zei zij. CDA-senator Dölle zei de geloofwaardigheid van de overheid in het geding is. De talloze kleine ergernissen die het gevolg zijn van een massaal aan de laars lappen van gemeentelijke verordeningen die overlast willen voorkomen moeten zo goed mogelijk worden bestreden. Niets is zo funest als een zichtbare en voortdurende verloedering van de openbare ruimte, meende de CDA-senator.

Massieve tegenstand

Volgens senator Rehwinkel (PvdA) gaat het om het krachtiger optreden tegen bijvoorbeeld wildplassen, het laten liggen van hondenpoep en het aanbrengen van graffiti. Rehwinkel vond invoering van de bestuurlijke boete in de strijd tegen de overlast in de openbare ruimte zo belangrijk dat hij invoering van deze boete bij foutparkeren bereid was te slikken. Nadat hij massieve tegenstand in de senaat had geconstateerd pleitte Rehwinkel voor een horizonbepaling om te proberen alsnog coalitiegenoot CDA over de streep te trekken. Of dit is gelukt zal volgende week bij de mogelijke hervatting van het debat blijken.


Deel dit item: