De minister van Economische Zaken zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid van Driel, toe TNO te vragen om een brief, die bij de Algemene Maatregel van Bestuur gevoegd zal worden, waarin ingegaan wordt op de toekomstbestendigheid van de Nederlandse industriestandaard: NTA 8130. TNO zal betrokken worden bij de definitieve vormgeving van de AMvB.
Nummer | T01050 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 24 maart 2009 |
Deadline | 1 juli 2011 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken (2012-2017) |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie |
Kamerleden | drs. S.J. van Driel (PvdA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken (EZ) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Kamerstukken | Verbetering werking elektriciteits- en gasmarkt (31.374) Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie (31.320) |
Handelingen I 2008-2009, nr. 26 – blz. 1353
Blz. 1330
(...)
De heer Van Driel:
TNO stelt in een brief aan onze commissie dat de eisen niet toekomstvast zijn. Door ons te binden aan een combinatie van technische en functionele eisen verliest Nederland op termijn de innovatiekracht en flexibiliteit in de markt, aldus de brief van TNO. De minister zegt dat zij dat zal regelen via een AMvB die een brede voorhangprocedure kent. Tijdens die procedure kan TNO zijn ei kwijt, zo begrijp ik de minister. Dat klinkt goed, maar niet goed genoeg. Mijn fractie wil graag nu een toezegging van de minister dat in de ontwerp-AMvB de nadelen van de nu voorgestelde standaard worden getackeld, bijvoorbeeld doordat de functionele eisen rekening houden met eventueel toekomstige toegevoegde waardediensten zoals het sturen van decentrale opwekking. Het zou nog mooier zijn als de ontwerp-AMvB vergezeld gaat van een brief van TNO, waarin duidelijk wordt dat er een standaard wordt vastgelegd waarin de nadelen worden opgeheven die TNO nu ziet. Ik verzoek de minister dan ook, met TNO te overleggen of die organisatie bereid is een dergelijke ″geruststellingsbrief″ te schrijven, mits uiteraard de minister in de AMVB de nadelen opheft. De minister moet dan vanzelfsprekend wel die nadelen willen opheffen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de minister net zo sterk hecht aan innovatie als mijn fractie en bovendien ons politiek aan haar kant wil hebben bij deze wetten, ben ik er welhaast zeker van dat zij deze toezegging zal doen.
Blz.1353
Minister van der Hoeven
De ontwerp-AMvB is in voorbereiding en komt in het kader van de voorhangprocedure naar u toe. Daarin staat wat de slimme meter minimaal moet kunnen. Je moet inderdaad naar een flexibel energiesysteem. Daarover ben ik het eens met al diegenen die erover hebben
gesproken. De slimme meter bevordert de actieve rol van de consument en het slimme meetsysteem dat nu wordt ontwikkeld, is geen belemmering voor de markttransitie.
Ik heb gezien dat alle eisen, inclusief de door de Tweede Kamer gewenste opties, worden ondersteund door de ontwikkelde Nederlandse industriestandaard: de NTA 8130. Zij wordt in Europa en de Europese Commissie beschouwd als voorbeeld. Het is een evolutietraject, zeg ik met name tegen de heer Van Driel. Door de wijze waarop de functionaliteiten worden gerealiseerd, vrij te laten, beoog ik inderdaad voldoende ruimte te laten voor
innovatie. In de AMvB moeten wij duidelijk maken hoe wij het voorlopig gaan doen, anders kan de industrie niet aan de slag. Zo simpel is het. Na de evaluatie moeten wij nagaan wat er moet gebeuren om de verbetering te borgen. De vraag van de heer Van Driel in het laatste deel van zijn bijdrage kan ik op deze manier positief beantwoorden. Ik kijk in de ontwerp-AMvB wat de nadelen zijn. De functionele eisen moeten rekening kunnen houden met – ik citeer uit uw werk – eventueel toekomstig toegevoegde waarden zoals het sturen van decentrale opwekking.
Blz.1354
De heer Van Driel (PvdA): U kunt mij over de slimme meter van alles wijsmaken. Ik zeg niet dat u dat wilt of doet, maar het kan, want als ik de NTA 8130 wil doorgronden, had ik ooit iets anders moeten gaan studeren. Het enige wat ik vraag, is of u kunt zorgen voor een brief van TNO – want die organisatie vertrouw ik – waarin staat dat dit toekomstvast is en dat wij hiermee een aantal jaren vooruit kunnen. Je kunt niet vijftien of twintig jaar vooruitzien, maar dan zou ik een beetje geruster zijn. Ik trek uw woorden niet in twijfel, maar ik kan ze niet overzien.
Minister Van der Hoeven: Ik vind dat een terechte vraag. Eigenlijk vraagt u om een geruststellingsbrief, als ik het zo mag noemen. Ik zal dat aan TNO vragen en die brief ook voegen bij de Algemene Maatregel van Bestuur, zodat die een onderdeel van de discussie kan zijn.
(…)
Ik zal TNO overigens sowieso betrekken bij de definitieve vormgeving van de AMvB, los van de vraag naar de geruststellingsbrief.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 26, blz: 1343-1359
-
behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 26, blz: 1316-1331
-
30 maart 2011
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
27 september 2010
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Bij het opstellen van de AMvB omtrent de functionele eisen van de slimme meter zal TNO betrokken worden, conform het verzoek van uw Kamer.
-
12 maart 2010
nieuwe deadline: 1 juli 2010
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: TNO is gevraagd om mee te kijken bij het opstellen van de Algemene Maatregel van Bestuur omtrent de functionele eisen van de slimme meter.documenten:-
-brief minister van Economische Zaken over rappel van toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 maart 2010.
EK, E
-
-
24 maart 2009
toezegging gedaan