Met dit wetsvoorstel wordt een op satelliettechniek gebaseerde kilometerprijs voor motorrijtuigen in Nederland ingevoerd. Tegelijkertijd worden de motorrijtuigenbelasting (MRB of wegenbelasting), de belasting personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de belasting zware motorrijtuigen (BZM) afgeschaft. De weggebruiker gaat daarmee niet zozeer betalen voor het bezit, maar voor het gebruik van een motorrijtuig. Op deze wijze wil de regering tegelijkertijd voorzien in een stelsel dat nadrukkelijker stuurt op de verbetering van de bereikbaarheid over de weg en de kwaliteit van het milieu.
Het gaat om de invoering van een basistarief in heel Nederland in de vorm van een bestemmingsheffing en om de mogelijkheid om op bepaalde plaatsen en tijden naast het basistarief op geleidelijke wijze een spitstarief te heffen. Het basistarief wordt gedifferentieerd naar milieukenmerken: bezitters van schone en zuinige voertuigen betalen een lager tarief.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
De minister-president, de minister van Algemene Zaken heeft bij brief van 1 november 2010 de Eerste Kamer geïnformeerd over het voornemen dit wetsvoorstel in te trekken (EK 32.417, A). De minister van Infrastructuur en Milieu heeft het wetsvoorstel bij brief van 8 februari 2011 (TK 32.216, nr. 9) ingetrokken.
ingediend
13 november 2009titel
Regels voor het in rekening brengen van een gebruiksafhankelijke prijs voor het rijden met een motorrijtuig (Wet kilometerprijs)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
-
8 februari 2011
brief van de minister van Infrastructuur en Milieu inzake intrekking van het wetsvoorstel TK, nr. 9 -