Dit wetsvoorstel voorziet in de financiering van de kosten van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank N.V. (DNB) en vervangt het bekostigingssysteem dat sinds 2004 van kracht is en dat is vastgelegd in de afzonderlijke financiële toezichtwetten, waaronder de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Pensioenwet.
Er zijn drie redenen om het bestaande bekostigingssysteem te wijzigen en op te nemen in één wet:
-
–het creëren van duidelijkheid over de verdeling van de kosten van de AFM en DNB tussen enerzijds overheid en anderzijds marktpartijen en instellingen die deel uitmaken van de financiële sector;
-
–het beperken van de fluctuaties in de jaarlijks op te leggen heffingen;
-
–het vereenvoudigen en stroomlijnen van de wet- en regelgeving die betrekking heeft op het financieel beheer bij de toezichthouders.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (TK 33.057, nr. 2) is op 14 februari 2012 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 22 mei 2012 zonder stemming aangenomen.
Het voorstel werd plenair gezamenlijk behandeld met de wetsvoorstellen Wet aansprakelijkheidsbeperking DNB en AFM en bonusverbod staatsgesteunde ondernemingen (33.058) en Wet bijzondere maatregelen financiële ondernemingen (33.059).
ingediend
26 oktober 2011titel
Regels met betrekking tot de financiering van het toezicht op de financiële markten (Wet bekostiging financieel toezicht)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip
-
-
-
-
22 mei 2012
voortzetting behandeling (zonder stemming aangenomen ) Handelingen EK 2011/2012, nr. 30, item 6, blz. 26- 33 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8 februari 2012
Verslag van een wetgevingsoverleg, gehouden op 6 februari 2012, inzake het tweede pakket wetgeving financiële markten (tweede FM-pakket) TK 33.021 / 33.023 / 33.025 / 33.057 / 33.058 / 33.059, 6 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-