Dit wetsvoorstel wijzigt de Registratiewet 1970 en enkele andere wetten en strekt ertoe de registratie van notariële akten voortaan langs elektronische weg te laten geschieden waardoor die akten niet langer heen en weer hoeven te worden gestuurd tussen de notaris en de Belastingdienst. Voorgesteld wordt de elektronische registratie van notariële akten te laten uitvoeren door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).
Verder wordt de registratie van onderhandse akten beperkt tot die akten waarvoor registratie een wettelijk vormvereiste is. De registratie van deze akten blijft een taak van de Belastingdienst. Ook het toezicht op de uitvoering van de Registratiewet 1970 blijft gebeuren door de Belastingdienst.
Met het voorstel wordt een belangrijke besparing op de uitvoeringskosten van de Belastingdienst bereikt en een verlaging van de administratieve lasten voor het notariaat.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (TK 33.406, nr. 2) is 20 november 2012 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 11 december 2012 als hamerstuk afgedaan.
Op dinsdag 27 november 2012 vond voor de leden van de Eerste Kamercommissie voor Financiën een technische briefing over dit wetsvoorstel en andere fiscale wetsvoorstellen plaats.
ingediend
18 september 2012titel
Wijziging van de Registratiewet 1970 en enige andere wetten in verband met de invoering van de elektronische registratie van notariële akten en de gedeeltelijke afschaffing van de registratie van onderhandse akten (Wet elektronische registratie notariële akten)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
- staatssecretaris van Veiligheid en Justitie
inwerkingtreding
Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.
Er zijn geen documenten gevonden.