De Eerste Kamer heeft dinsdag 2 december 2014 plenair gedebatteerd met minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) over de invoering van het zogeheten T-rijbewijs, een rijbewijs voor land- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Na een debat met senator Schaap (VVD) werd het wetsvoorstel aangenomen.

Senator Schaap (VVD) betoogde dat zijn fractie de indruk heeft dat het overleg tussen de ministeries I&M en EZ en de AOC-raad over de uitvoering van het wetsvoorstel te wensen overlaat. Schaap betoogde dat het niet zeker is of de kosten van het invoeren van het verplichte rijbewijs opwegen tegen het gewenste resultaat: een geringer aantal verkeersslachtoffers. De senator vroeg hoe vaak de rijvaardigheid van de tractorchauffeur de aantoonbare oorzaak is van dergelijke ongelukken en wat het behalen van een specifiek rijbewijs hier aan zou kunnen veranderen. Ook vroeg Schaap of de problematiek van verzekerbaarheid van tractorrijders afdoende geregeld is en of duidelijk is aan welke eisen lestractoren moeten voldoen. Tot slot vroeg de senator welke impact het T-rijbewijs heeft op de aanmelding voor agrarisch onderwijs en of het behalen van dit bewijs een opleidingsvereiste is voor het behalen van een diploma.

Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus betoogde dat er verschillende marktpartijen zijn die met enige smart wachten op de uitkomsten van het debat over dit wetsvoorstel. De minister stelde dat het T-rijbewijs wordt ingevoerd omdat bij 60 procent van de ongevallen met land- en bosbouwtrekkers de bestuurder van de tractor de veroorzaker is. Jaarlijks zijn als gevolg van ongelukken met landbouwtrekkers op de weg en op het land gemiddeld 30 doden te betreuren. De vertegenwoordigers van AOC-raad zijn volgens de minister sinds 2011 steeds sterk betrokken bij de totstandkoming van het wetsvoorstel. Het T-rijbewijs wordt geen verplicht onderdeel van AOC-onderwijs en de kosten voor leerlingen kunnen beperkt blijven, aangezien de belangrijkste werkgever in de branche een studiefonds gaat opzetten. De huidige lestractoren moeten aangepast worden, maar hierin voorziet de minister geen problemen. Zij merkte op dat het T-rijbewijs internationaal wordt afgestemd en dus efficiëntie voordelen oplevert. Of de invoering van het T-rijbewijs gevolgen heeft voor aanmelden voor agrarisch onderwijs kon de minister niet zeggen.

De minister betoogde dat de invoeringsdatum van het wetsvoorstel is verschoven van 1 januari naar 1 juli 2015, dus dat er nog tijd resteert om de uitvoering te bespreken met de AOC-raad en om eventuele onduidelijkheden weg te nemen. Zij zegde toe aan senator Schaap dat zij de Kamer zal informeren over dit overleg.



Deel dit item: