Stemming Versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen



Verslag van de vergadering van 14 juni 2016 (2015/2016 nr. 34)

Aanvang: 13.41 uur

Status: gecorrigeerd


Stemming Versterking bestuurskracht onderwijsinstellingen

Aan de orde is de stemming in verband met het wetsvoorstel Wijziging van een aantal onderwijswetten in verband met versterking van de bestuurskracht van onderwijsinstellingen (34251).

(Zie vergadering van 7 juni 2016.)


Bekijk de video van deze spreekbeurt

De voorzitter:

Ik heet de minister van Economische Zaken, die namens de regering bij de stemming aanwezig is, van harte welkom in de Eerste Kamer.

Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.


Bekijk de video van deze spreekbeurt

De heer Schalk i (SGP):

Voorzitter. De fractie van de SGP is voorstander van een versterking van de bestuurskracht van onderwijsinstellingen, echter niet door het positioneren van medezeggenschapsorganen als tegenkracht. Daardoor krijgen zij bevoegdheden toebedeeld die op zijn minst spanning zetten op het gezag en de gezagsverhoudingen binnen schoolgemeenschappen. Om die reden zal de SGP tegen het wetsvoorstel stemmen.


Bekijk de video van deze spreekbeurt

Mevrouw Gerkens i (SP):

Voorzitter. Dit wetsvoorstel was mager toen het naar de Tweede Kamer ging. Gelukkig heeft de Tweede Kamer er een flinke verbetering in aangebracht. Wij zijn erg blij met de toezegging van de minister dat zij openstaat voor de experimenten met een democratische universiteit en kijken uit naar de eerste initiatieven hiertoe. Alles afwegende zullen wij daarom het wetsvoorstel steunen.


Bekijk de video van deze spreekbeurt

De voorzitter:

Ik stel voor, te stemmen bij zitten en opstaan.

Daartoe wordt besloten.

In stemming komt het wetsvoorstel.

De voorzitter:

Ik constateer dat de leden van de fracties van de ChristenUnie, de VVD, de PvdA, het CDA, GroenLinks, de PvdD, 50PLUS, de OSF, de SP en D66 voor dit wetsvoorstel hebben gestemd en de leden van de fracties van de SGP en de PVV ertegen, zodat het is aangenomen.