Verslag van de vergadering van 11 maart 2025 (2024/2025 nr. 21)
Status: ongecorrigeerd
Aanvang: 18.04 uur
Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
De heer Dessing i (FVD):
Voorzitter. Minister, wij onderschrijven de complimenten die onze Tweede Kamerfractie overbracht op dit ministerie voor de binnengehaalde bezuiniging van, zoals we vandaag hebben gehoord, 319 miljoen dit jaar. Onze fractie is ook tevreden met de bezuiniging op subsidies voor ngo's en met het uitgangspunt dat de handelspositie van Nederland en het internationale vestigingsklimaat prioriteit krijgen in deze begroting. Trade instead of aid, zoals net ook al werd genoemd.
Maar voor een goed internationaal vestigingsklimaat is wel een goede connectiviteit op onze nationale luchthaven Schiphol noodzakelijk. Heeft deze minister hier overleg over met haar collega van Infrastructuur in het kader van de aanstaande beperking van het aantal vluchtbewegingen op de luchthaven Schiphol? Graag een reactie.
Hoewel er inderdaad sprake is van een stap in de goede richting, heeft onze fractie nog wel bedenkingen bij veel van de beleidsmatige aannames die in de artikelen van deze begroting zijn opgenomen naar de komende jaren toe. Wat dit betreft sluit dit verhaal, waar met name de coalitiepartij PVV tegenaan loopt, perfect aan op ons relaas van vorige week. De verbindingen met transnationale organisaties maken dat, hoewel er dus op korte termijn gesneden kan worden, dit op de middellange tot langere termijn ongedaan gemaakt kan worden, vanwege de internationale verplichtingen die we ook onder dit kabinet klakkeloos aan lijken blijven te gaan.
Ik geef hiervan twee voorbeelden voor de burgers thuis. In beleidsartikel 1 staat onder de stimuleringsverantwoordelijkheid van de minister het volgende. Ik citeer: "Het stimuleren van het bedrijfsleven en kennisinstellingen, Nederlands en in ontwikkelingslanden, om met hun internationale activiteiten bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, waaronder de Sustainable Development Goals van de VN." Einde citaat.
Het gaat hier om bijvoorbeeld het bevorderen van sociale vooruitgang en het bevorderen van duurzame ontwikkelingen. Iets verderop, in het tweede beleidsartikel, staat geschreven over de financieringsverplichting van de minister. Ik geef wederom een citaat: "De programma's worden uitgevoerd door multilaterale instellingen, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, (lokale) overheden, centrale uitvoerders (...), in consultatie en samenwerking met andere donoren (waaronder ... USAID ...) en via publiek-private partnerschappen." Einde citaat.
Dat er fundamenteel niets lijkt te veranderen aan deze ministeriële verplichtingen op de langere termijn, werd vorig jaar pijnlijk onderschreven doordat deze minister namens Nederland geen bezwaar heeft aangetekend tegen het Pact for the Future. Daarna heeft de EU het bevorderen van de SDG's geïmplementeerd. Nederland heeft zich daar dus ook aan gecommitteerd. Iedere Nederlander voelt inmiddels hoe vrijblijvend pacts zoals bijvoorbeeld het EU-Migratiepact in juridische zin zijn. Dit merken Nederlanders onder andere heel duidelijk aan de azc's die uit de grond schieten in alle gemeenten, die eveneens het gevolg zijn van internationale verplichtingen. Onze fractie vraagt dan ook via deze weg aan de minister om uit te leggen op welke wijze geborgd zou kunnen worden dat de voorgenomen bezuinigingen niet alsnog via internationale verplichtingen kunnen worden teruggedraaid. Kan zij garanderen dat er nu geen juridische verplaatsing van het budgetrecht op deze terreinen in de hand zal worden gewerkt? Wat wordt er nu concreet gedaan zodat Nederland niet uiteindelijk linksom alsnog diep in de buidel moet tasten?
Voorzitter. In het antwoord dat wij kregen op onze vragen over de heuglijke situatie van het praktisch ontmantelen van het zojuist genoemde USAID, zei het ministerie het volgende: "We inventariseren momenteel nog wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse ontwikkelingshulpprogramma's. We doen dat ook in EU-verband, samen met EDEO en de andere lidstaten." Dit was een antwoord op de vraag of er inmiddels inzicht in is of Nederlandse activiteiten in de toekomst helemaal niet meer door kunnen gaan door de ingreep bij USAID. We vragen naar de "Nederlandse activiteiten". Welke grip hebben wij als Nederland nog op dat wat dit ministerie in samenwerking met andere ministeries aanstuurt? Hoelang moeten de Kamers nog wachten op duidelijkheid? Is het wel verantwoord om nu al deze begroting vast te stellen als wij nog zo afhankelijk zijn van wat alle organisaties om ons heen besluiten naar aanleiding van de politieke aardverschuiving die momenteel in de Verenigde Staten plaatsvindt? Graag een reactie van de minister.
Voorzitter, ik rond af. De PVV heeft binnen het budgetrecht van de Nederlandse Staat er alles aan gedaan om met name ontwikkelingshulp terug te dringen. Wij waarderen die inzet. Alleen ziet Forum voor Democratie wel dat de uiteindelijke oplossing zit in de beperking van het budgetrecht, die in de ministeriële verantwoordelijkheid tot uiting komt. Het doel van deze begroting is op de langere termijn niet met ombuigingen te realiseren, vrezen wij. We moeten de multilaterale handelsverdragen opzeggen en aansturen op unilaterale of bilaterale verdragen. We moeten stoppen met subsidies aan non-gouvernementele ontwikkelingshulporganisaties en stoppen met subsidies aan activistische clubs die het regeringsbeleid ondermijnen. Dit is de enige manier om het tij echt te kunnen keren.
We kijken uit naar de beantwoording van de minister. Ik dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel, meneer Dessing. Wenst een van de leden in de eerste termijn nog het woord? Dat is niet het geval. Dan schors ik de vergadering voor de dinerpauze tot 19.15 uur.