Dit voorstel regelt de instelling van een Raad voor de Transportveiligheid. Deze zal bestaan uit vier kamers, te weten voor verkeer en vervoer over de weg, zee- en binnenvaart, luchtvaart en spoorwegen.
De richtlijn nr. 94/56/EG inzake vaststelling van de grondbeginselen voor het onderzoek van ongevallen en incidenten in de burgerluchtvaart is gevolgd. Belangrijkste doel van deze richtlijn is het behoud van een hoog veiligheidsniveau in de burgerluchtvaart in Europa.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 24 maart 1998 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 29 juni 1998 als hamerstuk afgedaan.
De wet is opgenomen in Staatsblad 466 van 28 juli 1998.
De inwerkingtreding is opgenomen in Staatsblad 262 van 29 juni 1999.
ingediend
29 april 1997titel
Wet Raad voor de Transportveiligheidschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, waarmee kan worden bepaald dat deze wet op een later tijdstip in werking treedt ten aanzien van het onderzoek naar ongevallen en incidenten met een zeeschip. Indien dit geschiedt, treden de bepalingen van deze wet die verband houden met de opheffing van de Raad voor de Scheepvaart, ook eerst met ingang van dat latere tijdstip in werking
-
-De kenmerken van de Raad voor de Transportveiligheid zijn onafhankelijkheid, deskundigheid, selectiviteit, onderzoek, openbaarheid en de bevoegdheid tot het doen van aanbevelingen.
-
-De Raad wordt ingericht als een zelfstandig bestuurorgaan. Aan de Raad wordt een eigen rechtspersoonlijkheid toegekend.
-
-De Raad wordt onder de competentie van de Nationale Ombudsman gebracht en valt binnen de controlebevoegdheden van de Algemene Rekenkamer.
-
-De Raad voor de Scheepvaart, de Raad voor de Luchtvaart, de Spoorwegongevallenraad en de Commissie Binnenvaartrampenwet, worden opgeheven.
-
-Het voorstel vervangt de Luchtvaartongevallenwet, de Binnenvaartrampenwet en enkele delen van de Spoorwegwet. Het vervallen van de betrokken delen van de Schepenwet zal d.m.v. een aparte rijkswet plaatsvinden.
-
-Het Metroreglement en het Reglement Dienst Hoofd- en Locaalspoorwegen, zullen bij AmvB worden aangepast.
1