Dit wetsvoorstel wijzigt de Wegenverkeerswet 1994 ter implementatie van richtlijn nr. 2004/52/EG. De richtlijn heeft als doel het tot stand brengen van een passend niveau van interoperabiliteit van elektronische heffingssystemen.
Om ervoor te zorgen dat elektronische heffingssystemen interoperabel zijn, mogen vanaf 1 januari 2007 alleen systemen in gebruik worden genomen die gebruik maken van technologie voor plaatsbepaling per satelliet, mobiele communicatietechnologie met gebruikmaking van de GSM-GPRS-norm of microgolftechnologie in de frequentieband van 5,8 GHz. Daarnaast wordt de 'Europese elektronische tolheffingsdienst' ingevoerd. Deze dienst zal zorgen voor interoperabiliteit op technisch, contractueel en procedureel vlak van al bestaande en nog in te voeren heffingssystemen. Het 'Eurovignet', de gebruiksheffing die in Nederland wordt geheven op zwaar (>12 ton) vrachtverkeer maakt geen gebruik van een elektronisch heffingssysteem. Deze heffing valt dan ook onder een van de uitzonderingen van deze richtlijn.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 13 oktober 2005 zonder beraadslaging en zonder stemming aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 1 november 2005 als hamerstuk afgedaan.
De wet is opgenomen in Staatsblad 593 van 29 november 2005.
ingediend
20 april 2005titel
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschapschriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst
6
-
-
-
-
-
-
13 oktober 2005
stemming (hamerstuk) Handelingen TK 2005/2006, nr. 12, blz; 665