Met dit wetsvoorstel wordt de basis voor een nieuw normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol in de Wet luchtvaart opgenomen.
Belangrijk uitgangspunt in het nieuwe normen- en handhavingstelsel is een systeem van strikt preferentieel baangebruik. Dat wil zeggen dat de geluidpreferente aan combinaties zoveel mogelijk gebruikt worden en dat daarbinnen het verkeer zoveel mogelijk op de meest preferente baan wordt afgehandeld. Strikt geluidpreferent vliegen leidt, binnen de mogelijkheden van operationele uitvoerbaarheid, tot de minste geluidhinder voor de omgeving.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK 34.098, A) is op 16 februari 2016 aangenomen door de Tweede Kamer. De SP, de PvdA, D66, 50PLUS, Van Vliet, Houwers, de Groep Kuzu/Öztürk, Klein, de VVD, de SGP, de ChristenUnie, het CDA, de Groep Bontes/Van Klaveren en de PVV stemden voor.
De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 8 maart 2016 als hamerstuk afgedaan. De fractie van de PvdD is daarbij aantekening verleend.
ingediend
1 december 2014titel
Wijziging van de Wet luchtvaart in verband met de invoering van een nieuw normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol en enige andere wijzigingenschriftelijke voorbereiding
ondertekening
- staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip
28
-
-
-
19 oktober 2016
publicatie inwerkingtreding van artikel I, onderdeel C, onder 2, en onderdeel D, onder 3 nr. 372 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
10 februari 2016
Motie van het lid Graus over het simultaangebruik door Schiphol van start- en landingsbanen TK, 13 -
-
10 februari 2016
Motie van het lid Belhaj over een zetel voor medische experts in de Omgevingsraad TK, 11 -
10 februari 2016
Motie van het lid Belhaj over het ontwikkelen van een moderne strategie voor sociale media TK, 10 -
10 februari 2016
Amendement van het lid Smaling waarmee een eerdere evaluatie wordt gerealiseerd TK, 9 -
-
-
-
-
-
-
-