De Eerste Kamer stemde dinsdag 24 oktober in met een voorstel van demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) voor een goedkeuringsprocedure om bijzondere bromfietsen op de weg toe te laten en de introductie van een kader voor lichte elektrische voertuigen (LEV-kader). De fracties van OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, D66, CDA, Volt, PVV, SP, PvdD, VVD, JA21 en ChristenUnie stemden voor het wetsvoorstel, de fracties van FVD, BBB en 50PLUS tegen. Een motie van senator Van Langen-Visbeek (BBB) om de voorgestelde voertuigbreedte te wijzigen naar 1,2 meter werd aangenomen. Een andere motie van Van Langen is verwopen.
De motie van Van Langen-Visbeek overweegt onder andere dat het voorgestelde LEV-kader nu van toepassing is op voertuigen vanaf 1 meter, dat het onwenselijk is dat de kaders binnen Europa teveel verschillen, dat problemen kunnen ontstaan voor kwetsbare verkeersdeelnemers, overwegende dat juist de zwaardere bakfietsen veiliger zijn als ze breder zijn; en verzoekt de regering de voorgestelde voertuigbreedte te wijzigen naar 1,2 meter. Minister Harbers had deze motie de waardering 'Oordeel Kamer' gegeven.
De motie van Van Langen-Visbeek overweegt onder andere dat het voorgestelde LEV-kader nu van toepassing is op voertuigen onder de 50kg, dat de impact van een botsing wordt bepaald door gewicht x snelheid, dat de energietransitie juist beoogt om mensen uit de auto te krijgen en op de fiets, de step of wat ze maar willen, dat de nu voorgestelde wet daarbij onbedoeld belemmerend kan werken; en verzoekt de regering, alle LEV onder de 50 kg in het toekomstige LEV-kader gelijk te stellen aan elektrische fietsen. Deze motie was door de minister ontraden.
Het wetsvoorstel introduceert in de Wegenverkeerswet 1994 een stelsel van goedkeuring van motorrijtuigen door de Dienst Wegverkeer (RDW) om bijzondere bromfietsen op de markt te mogen aanbieden, in de handel te mogen brengen en op de weg te mogen gebruiken. Een bijzondere bromfiets is een (innovatief) licht en langzaam voertuig met specifieke kenmerken waardoor het geen reguliere bromfiets is, zoals bijvoorbeeld een Segway of een BSO-bus, zoals de Stint. Hiermee worden de verantwoordelijkheden voor het opstellen van de regels voor de toelating van innovatieve motorrijtuigen, door de minister, gescheiden van de verantwoordelijkheid voor de besluitvorming over een aangevraagde toelating van motorrijtuigen door de RDW.
Met dit voorstel worden, vooruitlopend op de invoering van een kader voor lichte elektrische voertuigen (LEV-kader), regels aan de Wegenverkeerswet 1994 toegevoegd om het mogelijk te maken om lichte elektrische voertuigen toe te laten op de weg. Het LEV-kader zal voor verschillende categorieën eisen gaan stellen aan het voertuig, de gebruiker en de inpassing in het bestaande verkeer. Het kader ziet op voertuigen zoals elektrische steps en relatief zwaardere en grotere (bak)fietsen met trapondersteuning, bedoeld voor personen- of goederenvervoer. Ook de fietsen met trapondersteuning, de elektrische fietsen, voor individueel gebruik vallen onder het LEV-kader.
Tijdens het debat twee weken eerder bleek dat de BBB-fractie zich zorgen maakte over een toenemende regeldruk, terwijl niet duidelijk is of het aantal slachtoffers gehalveerd gaat worden. Ook voor GroenLinks-PvdA en D66 is de verkeersveiligheid van belang, omdat het steeds drukker wordt op de fietspaden. Minister Harbers zei dat alles dichtregelen ook niet zijn ambitie is. Hij is op zoek naar meest effectieve maatregelenpakket. Begin volgend jaar komt er een voorstel welke elektrische voertuigen naar het wegvak moeten, in plaats van het fietspad te gebruiken. De minister zei verder dat bijvoorbeeld de BSO-bus aan zwaardere eisen zal moeten voldoen dan een elektrische step in eigen bezit.
Deel dit item: