Dit wetsvoorstel regelt de uitvoering van EU-Verordening 2022/1925, ook wel de digitalemarktenverordening of Digital Markets Act (DMA) genoemd. De DMA is op 1 november 2022 in werking getreden. Onderhavig wetsvoorstel is samen met het wetsvoorstel 36.531 Uitvoeringswet digitaledienstenverordening, onderdeel van de Digital Services Package van de Europese Unie.
Met dit voorstel worden regels geïmplementeerd voor de grootste online platforms die een belangrijke en dominante marktpositie hebben verworven. Door die positie kunnen zij de toegang controleren tot bepaalde digitale markten, waarmee zij als het ware als poortwachter optreden. Poortwachters kunnen verschillende soorten kernplatformdiensten aanbieden. Te denken valt aan, online zoekmachines, online socialenetwerkdiensten, videoplatformdiensten, webbrowsers en online advertentiediensten. Als gevolg van de dominante marktpositie van de platforms en het feit dat zij over grote hoeveelheden data beschikken, zijn zakelijke gebruikers afhankelijker geworden van deze platforms om hun eigen online diensten aan te bieden. De DMA richt zich op ongelijkheden in onderhandelingsmacht als gevolg van deze afhankelijkheid. Zo wordt beoogt om misbruik tegen te gaan en mogelijke oneerlijke gedragingen te beteugelen. De DMA is enkel van toepassing op de grootste platforms die kernplatformdiensten aanbieden. Ook legt de DMA verplichtingen op aan online platforms en voorziet in de handhaving van die verplichtingen. De handhaving van de DMA ligt uitsluitend bij de Europese Commissie. Nationale autoriteiten vervullen daarbij een ondersteunende rol. Voor Nederland is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aangewezen als de bevoegde nationale autoriteit. Onderhavig wetsvoorstel regelt ook dat de ACM toezichtsbevoegdheden krijgt en wordt informatie-uitwisseling met de Europese Commissie geregeld.
Sinds 2 mei 2023 zijn de meeste onderdelen van de DMA van toepassing op de grootste platforms die kernplatformdiensten aanbieden.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (TK, 2) is op 10 september 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
Voor: SP, GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, VVD, ChristenUnie, SGP, CDA, BBB, JA21 en PVV.
Tegen: FVD.
De Eerste Kamercommissie voor Digitalisering (DIGI) heeft op 15 oktober 2024 het verslag (EK, A) uitgebracht en wacht op de nota naar aanleiding van het verslag.
ingediend
30 januari 2024titel
Uitvoering van verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (Uitvoeringswet digitalemarktenverordening)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister van Economische Zaken en Klimaat
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.
15