E060113 - Voorstel voor een verordening betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen
Op 23 november 2005 heeft de Europese Commissie het derde pakket wetgevingsmaatregelen inzake de maritieme veiligheid gepresenteerd. De eerste twee pakketten zijn ingediend naar aanleiding van de scheepsrampen met de olietankers "Erika" in 1999 en "Prestige" in 2002 (zie ook dossiers E030043 en E040014). Het voorliggende pakket is met name bedoeld om de gaten in de huidige wetgeving op te vullen en waar mogelijk te vereenvoudigen. Er worden zowel maatregelen voorgesteld op het gebied van preventie van ongevallen en verontreiniging als voor de behandeling van de gevolgen van ongevallen.
Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.
Europees
Verordening (EG) nr. 392/2009 werd op 23 april 2009 aangenomen en gepubliceerd in Pb EU L131 d.d. 28 mei 2009. Deze wordt geïmplementeerd in de Nederlandse wet via de Uitvoering protocol bij verdrag en verordening over het vervoer van passagiers en hun bagage over zee (zie kamerstukken in de serie 33217).
document Europese Commissie
COM(2005)592, d.d. 23 november 2005
rechtsgrondslag
Artikel 71, lid 2, en artikel 80, lid 2, van het EG-Verdrag
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwante dossiers
De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties heeft tijdens de vergadering d.d. 5 september 2006 besloten het onderhavige voorstel voor een verordening onder de aandacht te brengen van de commissie voor Verkeer & Waterstaat.
Op 26 september 2006 besloot de commissie Verkeer & Waterstaat de vragen uit het ambtelijk memo ter schriftelijke beantwoording voor te leggen aan de regering. Deze brief werd op 3 oktober 2006 door de commissie vastgesteld en verstuurd.
Het antwoord van de regering werd tijdens de commissievergadering van 19 december 2006 besproken en voor kennisgeving aangenomen.
Op 13 juni 2006 heeft de staf van de commissie Europese Zaken van de Tweede Kamer een advies opgesteld met betrekking tot de behandeling van onderhavig voorstel.
De Nederlandse regering is geen groot voorstander van onderhavig voorstel, zo blijkt uit fiche zeven. Zij is onder meer van mening dat het de voorkeur verdient om op dit punt (de aansprakelijkheidsregeling voor het passagiersvervoer per schip) op internationaal niveau op te treden en geen nieuwe regels van EU-recht te ontwikkelen. Tijdens de onderhandelingen zal Nederland dan ook inzetten op het alsnog aannemen van een Raadsbesluit om de toetreding van de Gemeenschap en de lidstaten tot het Verdrag van Athene 2002 mogelijk te maken (vergelijk commissievoorstel COM(2003)375).
Een tweede kritiekpunt is dat de Commissie een regeling voor het zeevervoer onverkort van toepassing verklaart op de binnenvaart. De regering meent dat dit geen goed plan is, aangezien geheel niet duidelijk is of de regeling één op één kan worden overgenomen. Wellicht zou het beter zijn een afzonderlijke regeling te treffen voor de binnenvaart. Binnen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart wordt hier inmiddels over gesproken.
De Europese Commissie wil door middel van onderhavige ontwerpverordening een uniforme, communautaire aangesprakelijkheidsregeling voor het vervoer van passagiers over zee en de binnenwateren opzetten. Daarom stelt zij voor het Verdrag van Athene inzake het vervoer van passagiers en hun bagage over zee van 1974 zoals gewijzigd bij het Protocol van 2002 (ook wel: het Verdrag van Athene 2002) in het Gemeenschapsrecht op te nemen, met daarbij de uitbreiding van de toepassing van het verdrag tot vervoer over zee binnen eenzelfde lidstaat en tot internationaal en binnenlands vervoer over de binnenwateren. Bovendien wordt de mogelijkheid tot het ontvangen van een voorschot op de definitieve schadevergoeding geïntroduceerd, zoals deze ook al bestaat voor de spoorweg- en luchtvaartsector.
Het pakket maatregelen bevat naast mededeling COM(2005)585 zeven wetgevingsvoorstellen over de volgende onderwerpen:
-
-voorstel voor een richtlijn over de verantwoordelijkheid van de vlagstaten (zie dossier E060114);
-
-wijziging van de richtlijn over de classificatiebureaus (zie dossier E060090);
-
-wijziging van de richtlijn over de havenstaatcontrole (zie dossier E060041);
-
-wijziging van de richtlijn over een monitoringsysteem voor de zeescheepvaart (zie dossier E060036);
-
-voorstel voor een richtlijn over het onderzoek na ongevallen (zie dossier E060094);
-
-voorstel voor een verordening over de verantwoordelijkheid en de schadevergoeding aan slachtoffers in geval van een scheepsongeval (zie dossier E060113);
-
-voorstel voor een richtlijn over de wettelijke aansprakelijkheid van scheepseigenaren (zie dossier E060112).
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.