In de Luchtvaartnota wordt de beleidsagenda voor de luchtvaart voor de komende jaren neergezet. Ook wordt de stand van lopende beleidstrajecten besproken.
Tijdens de behandeling van wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) (30.452) op 8 en 9 december 2008 heeft de minister toegezegd (T00904) deze nota met de Eerste Kamer te bespreken. Op verzoek van de Eerste Kamer is in de nota een gedetailleerde uitwerking van een mogelijk luchthavensysteem opgenomen. Dit luchthavensysteem is het gevolg van het Amendement-Haverkamp (TK 30.452 nr. 44) waarin gevraagd wordt om de luchthavens die onderdeel uitmaken van het luchthavensysteem, zoals dit zou kunnen gelden voor de luchthavens Eindhoven, Lelystad, Rotterdam en Amsterdam, onder hetzelfde wetgevingsregime te laten vallen.
Militair radarstation Herwijnen
De Eerste Kamer heeft het besluit tot toepassing van de Rijkscoördinatieregeling ten behoeve van het project militair radarstation Herwijnen (EK 31.936, I / TK 31.936, 637) op 17 december 2019 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: CDA, D66, ChristenUnie, FVD en VVD.
Tegen: PVV, GroenLinks, SP, PvdD, PvdA, SGP, OSF, 50PLUS en Fractie-Otten.
Tijdens de plenaire behandeling op 3 december 2019 is de motie-De Vries (Fractie-Otten) c.s. over de mogelijkheden om tot een Radar-Ruil te komen ingediend (EK, P). De motie is na stemming bij zitten en opstaan op 17 december 2019 verworpen. De Fractie-Otten en PvdD stemden voor.
Op 30 januari 2024 vond er voor de commissies een technische briefing over het radarstation Herwijnen plaats door het ministerie van Defensie.
Op 23 januari 2024 vond er voor de commissies een technische briefing plaats door TNO.
Op 5 december 2023 vond de Interpellatie-Janssen (SP) plaats. Tijdens deze interpellatie is de motie-Janssen (SP) c.s. over het niet starten van de vergunningprocedure voor de plaatsing van een radar in Herwijnen (EK, AN) ingediend. De motie is op 12 december 2023 aangenomen. VVD en JA21 stemden tegen.
Op 5 november 2019 heeft er een mondeling overleg met de staatssecretaris van Defensie over het militair radarstation Herwijnen plaatsgevonden. Van dit overleg is een woordelijk verslag (EK, Q) en een videoverslag beschikbaar.
Luchthavenbesluit Lelystad
De Eerste Kamercommissie voor IWO heeft op 23 februari 2021 de brief van de minister van I&W over de verkeersverdelingsregel Schiphol-Lelystad Airport (VVR) (EK, X met bijlagen) besproken. De commissie besluit de behandeling aan te houden in afwachting van de verdere behandeling van het voorgehangen ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad (EK, E en bijlage).
De Eerste Kamercommissie voor IWO bespreekt de brief van de minister van I&W van 16 februari 2021 over het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (EK, Y met bijlagen) nadat meer bekend is over de behandeling van het ontwerpbesluit in de Tweede Kamer.
De minister van I&W is bij brief van 4 maart 2021 verzocht geen onomkeerbare stappen te zetten betreffende het ontwerpbesluit Luchthavenverkeerbesluit Schiphol totdat de behandeling daarvan in de Eerste Kamer is afgerond.
De Eerste Kamercommissie voor IWO bespeekt het verslag van een schriftelijk overleg met de minister van I&W van 5 augustus 2022 over de procedure voor een natuurvergunning en de aanvulling op de passende beoordeling wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (EK, AI) na ontvangst van de door de minister van I&W aangekondigde nieuwe informatie. De minister van I&W heeft het voornemen om het ontwerp-LVB uit 2021 in te trekken op het moment dat het nieuwe ontwerp-LVB en de bijbehorende MER in voorhang aan de Kamer worden aangeboden EK, BA met bijlagen).
De Eerste Kamercommissie voor IWO heeft bij brief van 16 september 2024 inbreng geleverd voor schriftelijk overleg over de brief van de minister van I&W ter aanbieding van de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau' (EK, BA met bijlagen). De commissie heeft bij brief van 18 oktober 2024 een uitstel bericht ontvangen.
De Eerste Kamercommissie voor Infrastuctuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) levert inbreng voor schriftelijk overleg over de brief van de minister van I&W ter aanbieding advies Commissie mer ter voorbereiding op ontwerpbesluit tot wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (EK, BC met bijlagen) nadat de Kamer de antwoorden heeft ontvangen van de brief over de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau'.
De Eerste Kamercommissie voor I&W/VRO levert inbreng voor schriftelijk overleg met de minister van I&W over reactienota reikwijdte en detailniveau milieueffectrapport (MER) ter voorbereiding op wijziging Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) (EK, BG met bijlagen) nadat de antwoorden zijn ontvangen over de "Notitie Reikwijdte in Detailniveau".
De Eerste Kamercommissie voor Infrastuctuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) heeft bij brief van 22 oktober 2024 inbreng geleverd voor nader schriftelijk overleg met de minister van I&W over verduurzaming van de luchtvaart (EK, BD met bijlage).
begonnen
17 april 2009titel
Luchtvaartbeleidschriftelijke voorbereiding
1025
-
-
-
-
-
-
25 april 2018
brief regering; Eerste uitkomsten real-time simulaties aansluitroutes Lelystad Airport TK, 479 Bevat bijlage -
-
-
19 april 2018
Motie van het lid Laçin c.s. over scenario’s voor de toekomst van de luchtvaart TK, 475 -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
18 april 2018
brief regering; Advies Commissie voor de m.e.r. Lelystad Airport TK, 477 Bevat bijlage -
-
13 maart 2018
Lijst van vragen en antwoorden inzake toelichting op berichtgeving over ingehuurde adviseur MER-actualisatie Lelystad Airport TK, 463 Bevat bijlage -
21 februari 2018
brief regering; Informatie over aansluitroutes en MER-actualisatie Lelystad Airport TK, 462 Bevat bijlagen -
-
-
16 februari 2018
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 25 januari 2018, over Luchtvaart TK, 459 -
-
14 februari 2018
Motie van de leden Amhaouch en Remco Dijkstra over de nieuwe overleg- en besluitvormingsstructuur TK, 457 -
14 februari 2018
Motie van het lid Graus over stoppen met de ontwikkeling van Lelystad Airport TK, 455 -
-
14 februari 2018
Motie van de leden Kröger en Van Raan over de modal shift van vliegtuig naar trein TK, 453 -
-
14 februari 2018
Motie van het lid Kröger over het maximale aantal vliegbewegingen op Lelystad Airport TK, 451 -
14 februari 2018
Motie van de leden Kröger en Van der Lee over uitstootreductie van de luchtvaart TK, 450 -
-
-
14 februari 2018
Motie van de leden Van Raan en Kröger over maximeren van het aantal vliegbewegingen op Schiphol TK, 447 -
14 februari 2018
Motie van de leden Van Raan en Kröger over 500.000 vliegbewegingen als uitgangspunt voor handhaving TK, 446 -
14 februari 2018
Motie van het lid Van Raan c.s. over breder definiëren van hinder als criterium TK, 445 -
14 februari 2018
Motie van het lid Laçin over sociale misstanden bij luchtvaartmaatschappijen TK, 444 -
14 februari 2018
Motie van de leden Laçin en Kröger over de gedoogconstructie voor Maastricht Aachen Airport TK, 443 -
14 februari 2018
Motie van het lid Laçin over het maximale aantal vliegbewegingen op Luchthaven Lelystad TK, 442 -
-
18 januari 2018
brief regering; Verzamelbrief luchtvaart en openstaande vragen plenair debat MER Lelystad Airport TK, 440 Bevat bijlagen -
20 december 2017
Motie van de leden Amhaouch en Remco Dijkstra over afspraken over het minimaliseren van de overlast TK, 439 -
-
-
-
19 december 2017
Motie van de leden Paternotte en Bruins over een onafhankelijke contra-expertise TK, 435 -
19 december 2017
Motie van het lid Kröger over een niet eerder betrokken partij vragen voor de validatie TK, 434 -