25.410

Regeling leerwegen mavo en vbo; invoering leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs



Dit wetsvoorstel regelt de invoering van leerwegen in de bovenbouw van het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (mavo) en het voorbereidend beroepsonderwijs (vbo) en invoering van het leerwegondersteunend onderwijs.

Voor het mavo wordt de theoretische leerweg in de wet verankerd; voor vbo de beroepsgerichte leerweg en voor scholengemeenschappen met mavo en vbo de gemengde leerweg. Daarnaast wordt de positie van het vbo, het praktijkonderwijs en individueel voorbereidend beroepsonderwijs nader bepaald.

Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.


Stand van zaken

Het voorstel is op 3 februari 1998 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 19 mei 1998 met algemene stemmen aangenomen.

De wet is opgenomen in Staatsblad 337 van 18 juni 1998.


Kerngegevens

ingediend

19 juni 1997

titel

Wijziging van onder meer de Wet op het voortgezet onderwijs in verband met de invoering van leerwegen in de hogere leerjaren van het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs en het voorbereidend beroepsonderwijs, alsmede van leerwegondersteunend en praktijkonderwijs (regeling leerwegen mavo en vbo; invoering leerwegondersteunend en praktijkonderwijs)

schriftelijke voorbereiding

inbreng geleverd door

ondertekening

  • staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
  • minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

inwerkingtreding

Met ingang van 1 augustus 1998, met uitzondering van:

  • artikel I, onderdelen JJ, onder 3, tot en met VV, EEE en FFF die in werking treden met ingang van 1 augustus 2002,
  • de artikelen I, onderdelen CCC en DDD, XXV en XXVI treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin deze wet wordt gepolaatst en werken terug tot en met 1 januari 1996;
  • artikel XXI treedt in werking met ingang van een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip

Hoofdlijnen

  • Er komt een herkenbaar en samenhangend programma-aanbod voor het gehele mavo en vbo.
  • Er komt een verbeterde heroriëntatie en aansluiting van het mavo en vbo op het vervolgonderwijs.
  • Er komt een ononderbroken leerweg en basisvorming via het bovenbouwprogramma mavo en vbo naar het vervolgonderwijs.
  • De bestaande programma's in mavo en vbo bieden onvoldoende mogelijkheden om dit te realiseren.
  • Voor alle vakken worden nieuwe examenprogramma's ontwikkeld en vastgesteld. Het jaar 2002 is het eerste examen nieuwe stijl.
  • Het leerwegondersteunend onderwijs moet er voor zorgen dat leerlingen zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs 'een zorg-op-maat-programma' bieden.
  • Op uiterlijk 1 januari 1999 maken alle vbo-scholen verplicht deel uit van een samenwerkingsverband met scholen voor regulier voortgezet onderwijs. In de periode 1 augustus 1999-1 augustus 2002 moet er een bestuurlijke samenvoeging komen.
  • Het individueel vbo wordt per 1 augustus 1998 omgezet in scholen of afdelingen voor leerwegondersteunend onderwijs en maakt per 1 augustus 1999 deel uit van een samenwerkingsverband.
  • Het praktijkonderwijs wordt per 1 augustus 1998 (uiterlijk 1 augustus 1999) vormgegeven in samenwerkingsverbanden van voortgezet onderwijs en vbo. Onder voorwaarden kan een afdeling in aanmerking komen voor de status van zelfstandige school voor praktijkonderwijs.
  • Scholen en afdelingen voor speciaal voortgezet onderwijs zullen uiterlijk 1 augustus 2002 afdeling worden van leerwegondersteunend onderwijs worden, danwel als praktijkonderwijs deel uitmaken van een school voor vbo of school voor praktijkonderwijs.

Documenten

6